Artículo de revista
Symptomatology of attention deficit, hyperactivity and defiant behavior as predictors of academic achievement
Sintomatología del déficit de atención, hiperactividad y conducta desafiante como predictores del rendimiento académico
Registro en:
1471-244X
10.1186/s12888-022-03714-8
YQ3CF
35086526
WOS:000749189700008
Autor
Flores, Jerome
Caqueo-Urizar, Alejandra
Lopez, Veronica
Acevedo, Daniel
Institución
Resumen
Background It is essential to understand the factors that affect the academic achievement of schoolchildren, both in general and in terms of the major subsectors of each grade. Although symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and Negative Defiant Disorder (NDD-which are commonly recognized as externalizing problems in childhood and adolescence-have been associated with lower academic achievement in the international literature, few studies have addressed this problem in Latin America. This study aimed to analyze the possible predictive relationship of attention problems, hyperactivity, and defiant behavior on academic achievement. Methods We recruited a sample of 4580 schoolchildren (50.9% female, 1754 belonging to primary school, and 2826 to secondary school, ranging from 9 to 18 years old). This cross-sectional study used the scales pertaining to attention problems, hyperactivity, and challenging behavior from the Child and Adolescent Evaluation System. Results The analysis showed that attention problems significantly affected all academic achievement areas, while hyperactivity and challenging behavior affected only some of them. The regression models explained 24% of the variability in overall academic achievement in primary school and 17% in secondary school. Other predictors included sex, age, socioeconomic level, and school attendance. Conclusions It is important to consider this symptomatology in the design of educational interventions. Antecedentes Es fundamental comprender los factores que inciden en el rendimiento académico de los escolares, tanto en general como en función de los grandes subsectores de cada grado. Si bien los síntomas del Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH) y el Trastorno Negativo Desafiante (TND), comúnmente reconocidos como problemas externalizantes en la niñez y la adolescencia, se han asociado con un menor rendimiento académico en la literatura internacional, pocos estudios han abordado este problema en América Latina. Este estudio tuvo como objetivo analizar la posible relación predictiva de los problemas de atención, hiperactividad y conducta desafiante sobre el rendimiento académico.MétodosReclutamos una muestra de 4580 escolares (50,9% mujeres, 1754 pertenecientes a la escuela primaria y 2826 a la escuela secundaria, que van desde 9 a 18 años).Este estudio transversal utilizó las escalas de problemas de atención, hiperactividad y conducta desafiante del Sistema de Evaluación de Niños y Adolescentes.ResultadosEl análisis mostró que los problemas de atención afectaron significativamente todas las áreas de rendimiento académico, mientras que la hiperactividad y el comportamiento desafiante afectó solo a algunos de ellos Los modelos de regresión explicaron el 24% de la variabilidad en el rendimiento académico general en la escuela primaria y el 17% en la escuela secundaria. Otros predictores incluyeron sexo, edad, nivel socioeconómico y asistencia escolar. Conclusiones Es importante considerar esta sintomatología en el diseño de intervenciones educativas.
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