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Originative Communication with Mother Earth, in the Ancestral Sowing of Potatoes, in San Vicente de Tipín Community, Kichwa Purwa Village, Ecuador
Comunicación Originaria con la Madre Tierra, en la Siembra Ancestral de la Papa, en la Comunidad San Vicente de Tipín, Pueblo Kichwa Purwa, Ecuador
Autor
Daquilema Lasso, Isaysi Manuela
Sarango Macas, Luis Fernando
Institución
Resumen
The Cultivation and Breeding of Wisdoms and Knowledge (CCRISAC) studies the originative communication practices with the Pachamama / Mother Earth, in the processes of ancestral planting of potatoes in San Vicente de Tipín Community, Kichwa Purwa Village, Palmira Parish, Guamote Canton and Chimborazo Province from the Republic of Ecuador. This study was executed under the qualitative paradigm, with an interactive community approach through the “Relational Symbolic Experiential” path or method, whose information obtained is the result of chakareras and chakareros´s experiences process (man or woman who till and cultivates the soil) as determining actors within their territory. These knowings, knowledge and practices combined make visible the existence of their own communication in the production of potato in its different phases, through symbolic expressions, rituals, sounds and signals. Demonstrations that convey messages of life and summons to care for and defend Pachamama. In this investigation, twenty-four communicative experiences were found, among them we can visualize how our grandparents have a great respect for Pachamama, and so they usually ask permission for all agricultural work they have made. El Cultivo y Crianza de Sabidurías y Conocimientos-CCRISAC, estudia las prácticas de comunicación originaria con la Pachamama/Madre Tierra, en los procesos de siembra ancestral de la papa en la Comunidad San Vicente de Tipín, Pueblo Kichwa Purwa, Parroquia Palmira, Cantón Guamote, Provincia de Chimborazo de la República del Ecuador. Este cultivo se ejecutó bajo el paradigma cualitativo, con enfoque interactivo comunitario a través del camino o método “Vivencial Simbólico Relacional”, cuya información obtenida son el resultado del proceso de experiencias de las chakareras y chakareros (hombre o mujer que labra y cultiva la tierra) como actores determinantes dentro de su territorio. Estos saberes, conocimientos y prácticas convidados visibilizan la existencia de una comunicación propia en la producción de la papa en sus distintas fases, a través de expresiones simbólicas, rituales, sonidos y señales. Manifestaciones que transmiten mensajes de vida y convoca a cuidar y defender la Pachamama. En esta investigación se encontró veinte y cuatro experiencias comunicativas, entre ellas podemos visualizar como nuestros abuelos guardan un enorme respeto a la Pachamama, por ello acostumbran a pedir permiso para toda labor agraria.
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