Art and Language: Flows and Tensions in Education: Art and Language: Flows and Tensions in Education
Arte y lenguaje: flujos y tensiones en la educación: Art and Language: Flows and Tensions in Education
Autor
IZAGUIRRE RUÍZ, JUAN CRISÓSTOMO
Institución
Resumen
In this article is presented a critical reflection about art and language conceptions which prevail in the Basic Education (BE) curriculum, as well as in the profile of teachers according to the training curriculum in preschool, primary, and secondary levels. In order to contextualize, we recur to drawn coordinates by the evolution of the species and of human development. In the convergence of phylogeny and ontogeny, art and language are situated as conquers from and between men. In this frame the double nature of such objects is recognized as products of evolution and as sources of learning in the development. This critical reflection is supported by the analysis on the interpretation of art and language in the BE curriculum as well as in the conceptions which teachers reproduce through their practice due to the professional training they have received, and also through the curriculum. A result of such conceptions is to have denatured and fragmentary teaching objects with direct repercussions on the student. As an alternative, it is proposed that the individual - in contact with other individuals- organizes his relationship with reality from processes such as perception, appreciation, expression, cognition, configuring again and again to the world and to him. En este texto se presenta una reflexión crítica sobre las concepciones de arte y lenguaje que prevalecen en el currículo de Educación Básica (EB), así como en el perfil de docentes según el currículo de formación en los niveles de preescolar, primaria y secundaria. Para dar contexto se recurre a las coordenadas trazadas por la evolución de la especie y del desarrollo humano. En la convergencia de filogenia y ontogenia se sitúan arte y lenguaje como conquistas de y entre los hombres. En este marco se reconoce la doble naturaleza de dichos objetos, como productos de la evolución y como fuentes de aprendizaje en el desarrollo. Esta reflexión crítica está apoyada en el análisis sobre la interpretación que se hace de arte y lenguaje en el currículo de EB, así como de las concepciones que los docentes reproducen mediante su práctica gracias a la formación profesional que han recibido, también mediante el currículo. Un resultado de dichas concepciones es contar con objetos de enseñanza desnaturalizados y fragmentarios, con repercusión directa en el educando. Como alternativa, se propone que el sujeto – en contacto con otros sujetos- organiza su relación con la realidad a partir de procesos como percepción, apreciación, expresión, cognición, configurando una y otra vez al mundo y a sí mismo.