Trabajo de grado - Maestría
Storytelling como estrategia didáctica para el mejoramiento de la producción oral del inglés
Registration in:
Corporación Universidad de la Costa
REDICUC - Repositorio CUC
Author
Ruiz Hernández, Margareth
Soto García, Tatiana Isabel
Institutions
Abstract
The research project develops the Storytelling as a didactic strategy for the improvement of the oral production of English, it was structured under a mixed approach, with pre-experimental design, applying a test is two moments. Thirty seventh-grade students and four English teachers from the Clemente Manuel Zabala Educational Institution in the city of Cartagena participated. Data collection techniques and instruments were used such as: The test (pretest - postest), rubric, document review, semi-structured interview, Virtual Learning Environment based on didactic workshops and a questionnaire. The results showed that for teachers and students, it is important to have learning environments with strategies such as Storytelling because, improve communication skills in English, evidenced by the results obtained from the implementation of the didactic strategy, given that at the beginning of this, 70% of the students were in low level and at the end, 77% of the students passed to higher level; In addition, they proved reflective about the importance of acquiring TIC skills, to develop oral production of English. The conclusions highlight the relevance of developing Storytelling as a didactic strategy for improving the oral production of English in students of basic education. El proyecto de investigación desarrolla la Storytelling como estrategia didáctica para el mejoramiento de la producción oral del inglés, se estructuró bajo un enfoque mixto, con diseño pre experimental, aplicando un test es dos momentos. Participaron 30 estudiantes de grado séptimo y cuatro docentes de inglés de la Institución Educativa Clemente Manuel Zabala de la ciudad de Cartagena. Se utilizó técnicas e instrumentos de recolección de datos como: El test (pretest – postest), rúbrica, revisión documental, entrevista semiestructurada, Ambiente Virtual de Aprendizaje basado en talleres didácticos y un cuestionario. Los resultados evidenciaron que, para las docentes y estudiantes, es importante contar con ambientes de aprendizaje con estrategias como la Storytelling porque, mejoran las competencias comunicativas en inglés, evidenciándose en los resultados obtenidos de la aplicación de la estrategia didáctica, dado que al inicio de ésta, el 70% de los estudiantes estaban en nivel bajo y al terminarla, el 77% de los estudiantes pasó a nivel superior; además, demostraron ser reflexivos ante la importancia de adquirir competencias TIC, para desarrollar la producción oral de inglés. Las conclusiones destacan la pertinencia de desarrollar la Storytelling como estrategia didáctica para el mejoramiento de la producción oral del inglés en los estudiantes de la educación básica.