Artículo de revista
Circulation and reception of the theory of academic capitalism in Latin America
Circulación y recepción de la teoría del capitalismo académico en América Latina
Registro en:
1068-2341
10.14507/epaa.27.4368
JM4NC
WOS:000496192100079
Autor
Joaquin Brunner, Jose
Labrana, Julio
Ganga, Francisco
Rodriguez-Ponce, Emilio
Institución
Resumen
In recent decades, the theory of academic capitalism has gained increasing relevance as an approach for understanding the recent evolution of higher education systems. We analyze the reception of academic capitalism theory in Latin America. To meet this objective, the conceptual underpinnings of academic capitalism are explored as well as their criticisms in the specialized literature. Next, the Latin-American reception of this conceptual approach is examined in detail, with special attention to the ways in which this approach is used to evaluate national higher education systems. Building upon this analysis, it is argued that the Latin-American reception process shows limitations both in quantitative and qualitative terms and is frequently used to criticize the state of higher education systems rather than to understand them. The article closes with a summary and selected future lines of research. En las últimas décadas, la teoría del capitalismo académico ha ganado creciente relevancia como enfoque para comprender la evolución reciente de los sistemas de educación superior. Analizamos la recepción de la teoría del capitalismo académico en América Latina. Para cumplir con este objetivo, se exploran los fundamentos conceptuales del capitalismo académico y sus críticas en la literatura especializada. A continuación, se examina en detalle la recepción latinoamericana de este enfoque conceptual, con especial atención a las formas en que se utiliza este enfoque para evaluar los sistemas nacionales de educación superior. A partir de este análisis, se argumenta que el proceso de recepción latinoamericano presenta limitaciones tanto en términos cuantitativos como cualitativos y se utiliza con frecuencia para criticar el estado de los sistemas de educación superior más que para comprenderlos. El artículo se cierra con un resumen y una selección de futuras líneas de investigación.