Artículo de revista
The mal paraje and the mala hora: remarks on the naturalistic violence towards Andean medical knowledge
El mal paraje y la mala hora: apuntes sobre la violencia naturalista hacia el saber médico andino
Registro en:
1851-8265
10.18294/sc.2018.1490
GO0AS
30281751
WOS:000439580300005
Autor
Pinones Rivera, Carlos
Munoz Henriquez, Wilson
Angel Mansilla, Miguel
Institución
Resumen
The local notions of mal paraje [bad place] and mala hora [bad time] are key to explaining many illnesses in Andean medical knowledge. Notwithstanding the relevance of these notions ethnographically, neither anthropological research nor biomedical knowledge has properly dealt with these local distinctions, and have largely relegated them to the shadows. Our aim is to examine the origin of this shortcoming of anthropological and biomedical knowledge production. Our hypothesis is that such shortcoming is related to the implicit use of certain naturalistic theoretical presuppositions, both from the point of view of social sciences and from the point of view of biomedical research, producing symbolic and epistemic violence against Andean medical knowledge which we call naturalistic violence. In methodological terms we examine ethnographic data from the Aymara community of Camina (Tarapaca, Chile) and the literature produced on this topic. We focus on the notions of mal paraje and mala hora using the content analysis technique. We conclude that the main naturalistic obstacles include the treatment received by territorial entities, the relationships established among these entities and human beings (reciprocity), and the conceptions of space/time present in the diagnosis of a disease. Las nociones locales de mal paraje [mal lugar] y mala hora [mal tiempo] son claves para explicar muchas enfermedades en el saber médico andino. A pesar de la relevancia etnográfica de estas nociones, ni la investigación antropológica ni el conocimiento biomédico se han ocupado adecuadamente de estas distinciones locales y las han relegado en gran medida a las sombras. Nuestro objetivo es examinar el origen de esta deficiencia en la producción de conocimiento antropológico y biomédico. Nuestra hipótesis es que tal falencia está relacionada con el uso implícito de ciertos presupuestos teóricos naturalistas, tanto desde el punto de vista de las ciencias sociales como desde el punto de vista de la investigación biomédica, produciendo una violencia simbólica y epistémica contra el saber médico andino que llamamos naturalista. violencia. En términos metodológicos examinamos datos etnográficos de la comunidad aymara de Camina (Tarapaca, Chile) y la literatura producida sobre este tema. Nos enfocamos en las nociones de mal paraje y mala hora utilizando la técnica de análisis de contenido. Concluimos que los principales obstáculos naturalistas incluyen el trato recibido por las entidades territoriales, las relaciones que se establecen entre estas entidades y los seres humanos (reciprocidad), y las concepciones de espacio/tiempo presentes en el diagnóstico de una enfermedad.