Artículo de revista
Mental health of indigenous school children in Northern Chile
Salud mental de escolares indígenas del norte de Chile
Registro en:
1471-244X
10.1186/1471-244X-14-11
294VK
2443821+
WOS:000330075400001
Autor
Caqueo-Urizar, Alejandra
Urzua, Alfonso
De Munter, Koen
Institución
Resumen
Background: Anxiety and depressive disorders occur in all stages of life and are the most common childhood disorders. However, only recently has attention been paid to mental health problems in indigenous children and studies of anxiety and depressive disorders in these children are still scarce. This study compares the prevalence of anxiety and depressive symptoms in Aymara and non-Aymara children. Among the Aymara children, the study examines the relations between these symptoms and the degree of involvement with Aymara culture. Methods: We recruited 748 children aged 9 to 15 years from nine schools serving low socioeconomic classes in the city of Arica, in northern Chile. The children were equally divided between boys and girls and 37% of the children were Aymara. To evaluate anxiety and depressive symptoms we used the Stress in Children (SiC) instrument and the Children Depression Inventory-Short version (CDI-S), and used an instrument we developed to assess level of involvement in the Aymara culture. Results: There was no significant difference between Aymara and non-Aymara children on any of the instrument scales. Dividing the Aymara children into high-involvement (n = 89) and low-involvement (n = 186) groups, the low-involvement group had significantly higher scores on the Hopelessness subscale of the CDI-S (p = 0.02) and scores of marginally higher significance in overall Anxiety on the SiC (p = 0.06). Conclusions: Although Aymara children have migrated from the high Andean plateau to the city, this migration has not resulted in a greater presence of anxiety and depressive symptoms. Greater involvement with the Aymara culture may be a protective factor against anxiety and depressive symptoms in Aymara children. This point to an additional benefit of maintaining cultural traditions within this population. Antecedentes: Los trastornos de ansiedad y depresión ocurren en todas las etapas de la vida y son los trastornos infantiles más comunes. Sin embargo, solo recientemente se ha prestado atención a los problemas de salud mental en niños indígenas y los estudios sobre trastornos de ansiedad y depresión en estos niños son aún escasos. Este estudio compara la prevalencia de ansiedad y síntomas depresivos en niños aymaras y no aymaras. Entre los niños aymaras, el estudio examina las relaciones entre estos síntomas y el grado de involucramiento con la cultura aymara. Métodos: Se reclutaron 748 niños de 9 a 15 años de nueve escuelas de estratos socioeconómicos bajos de la ciudad de Arica, en el norte de Chile. Los niños estaban igualmente divididos entre niños y niñas y el 37% de los niños eran aymaras. Para evaluar la ansiedad y los síntomas depresivos utilizamos el instrumento Stress in Children (SiC) y el Children Depression Inventory-Short version (CDI-S), y utilizamos un instrumento que desarrollamos para evaluar el nivel de involucramiento en la cultura aymara. Resultados: No hubo diferencia significativa entre niños aymaras y no aymaras en ninguna de las escalas del instrumento. Al dividir a los niños aymaras en grupos de alto involucramiento (n = 89) y bajo involucramiento (n = 186), el grupo de bajo involucramiento obtuvo puntajes significativamente más altos en la subescala de Desesperanza del CDI-S (p = 0.02) y puntajes de significancia marginalmente más alta en Ansiedad general en el SiC (p = 0.06). Conclusiones: Si bien los niños aymaras han migrado del altiplano andino a la ciudad, esta migración no se ha traducido en una mayor presencia de sintomatología ansiosa y depresiva. Una mayor vinculación con la cultura aymara puede ser un factor protector frente a síntomas de ansiedad y depresión en niños aymaras. Esto apunta a un beneficio adicional de mantener las tradiciones culturales dentro de esta población.