Artículo de revista
Procrastination in University Students: A Proposal of a Theoretical Model
Procrastinación en estudiantes universitarios: una propuesta de modelo teórico
Registro en:
2076-328X
10.3390/bs13020128
9G5XJ
36829358
WOS:000938224900001
Autor
Araya-Castillo, Luis
Burgos, Mildred
Gonzalez, Patricia
Rivera, Yuracid
Barrientos, Nicolas
Jara, Victor Yanez
Ganga-Contreras, Francisco
Saez, Walter
Institución
Resumen
Procrastination is a phenomenon that affects university students and consists of not finishing a task or finishing it late, which has a direct impact on their academic performance. This is relevant because, in a context of high competition, higher education institutions and their decision-makers need to be aware of the factors that influence university students' procrastination in order to implement actions that favor student attraction and retention. Based on the above, this research aims to propose a theoretical model of procrastination in university students, based on the literature review and content validation assessment through a semi-structured questionnaire. The proposed model is made up of nine dimensions: Psychological, Physiological, Social, Academic, Leisure, Time Management, Resources, Labor, and Environmental. Dimensions were obtained based on adequate levels of content validity provided by the literature and the questionnaire. In the future, the research proposes to study the way in which these dimensions are present in procrastination and design a scale that allows for their measurement. La procrastinación es un fenómeno que afecta a los estudiantes universitarios y consiste en no terminar una tarea o terminarla tarde, lo que repercute directamente en su rendimiento académico. Esto es relevante porque, en un contexto de alta competencia, las instituciones de educación superior y sus tomadores de decisiones deben conocer los factores que influyen en la procrastinación de los estudiantes universitarios para implementar acciones que favorezcan la atracción y retención de estudiantes. Con base en lo anterior, esta investigación tiene como objetivo proponer un modelo teórico de la procrastinación en estudiantes universitarios, basado en la revisión de literatura y evaluación de validación de contenido a través de un cuestionario semiestructurado. El modelo propuesto está compuesto por nueve dimensiones: Psicológica, Fisiológica, Social, Académica, Ocio, Gestión del Tiempo, Recursos, Laboral y Ambiental. Las dimensiones se obtuvieron en base a niveles adecuados de validez de contenido proporcionados por la literatura y el cuestionario. A futuro, la investigación propone estudiar la forma en que estas dimensiones están presentes en la procrastinación y diseñar una escala que permita su medición.