Thematic Section Editorial School violence and coexistence in Latin America: Policies, practices and comprehension frameworks
Editorial Sección Temática Violencia y convivencia escolar en América Latina: Políticas, prácticas, marcos de comprensión y acción;
Autor
Verónica López; Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
Paula Ascorra
Lucía Litichever; Universidad Pedagógica Nacional y FLACSO
Azucena Ochoa Cervantes; Universidad Autónoma de Querétaro
Resumen
This thematic section contributes to the discussion of policies, practices, and frameworks on school violence, school coexistence and school climate with empirical research, theoretical research or the systematization of interventions. The published articles address the topic from the review of the concept of school coexistence to the role of teachers and their functions in school intervention; participatory and pedagogical strategies to improve school coexistence; the use of socio-technical devices as methods for regulating coexistence and key factors for understanding the translation of public policies into local practices; the registry of incidents of aggressive or violent behavior; the implementation of state programs for better coexistence; analysis on the influence of micro-violence on classroom climate; comparative analysis of violence or school conflict in upper and lower social-class schools; criminalization of students in the press and its effects; and, finally, it also refers to the understanding of self-harm and suicide practices and the need to think about socio-educational intervention. These unpublished articles reflect a thorough look, the result of rigorous research that made use of various methodological and analytical approaches. Esta sección temática aporta con investigaciones empíricas, investigaciones teóricas o sistematización de intervenciones a la discusión sobre políticas, prácticas y marcos sobre la violencia escolar, convivencia escolar y clima escolar. Los artículos que se publica, autoras y autores se aproximan al tema desde la revisión del concepto de convivencia escolar; el rol docente y su función en la intervención escolar; estrategias participativas y pedagógicas para facilitar una mejor convivencia escolar; el uso de dispositivos sociotécnicos como métodos de regulación de la convivencia y factores claves para comprender la traducción de políticas públicas en prácticas locales; el registro de incidentes de conductas agresivas o violentas; la puesta en práctica de programas estatales para una mejor convivencia; el análisis sobre la influencia de la microviolencia en el clima de aula; el análisis comparativo respecto de la violencia o conflicto escolar en escuelas pertenecientes a clases altas y bajas; la criminalización de los estudiantes en la prensa y sus repercusiones, hasta la comprensión de las prácticas de autolesión y suicidio y la necesidad de pensar una intervención socioeducativa. Estos artículos inéditos reflejan una mirada acuciosa, fruto de investigaciones rigurosas basadas en diversas aproximaciones metodológicas y analíticas.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Educação integral em uma situação urbana de pobreza: o caso do Centro Educacional Marista Lúcia Mayvorne
Montanari, Fernando Inácio -
“Football is a boys’ game”: Children’s perceptions about barriers for physical activity during recess time
Martínez-Andrés M.; Bartolomé-Gutiérrez R.; Rodríguez-Martín B.; Pardo-Guijarro M.J.; Martínez-Vizcaíno V. (Taylor and Francis Ltd., 2017) -
The Marginal Revolutionaries. How Austrian Economists Fought the War of Ideas.
Jane Wasserman- Over more than a hundred years, the Austrian School of Econommics was born, emigrated, split, revived and transformed. Janek Wasserman has done the impossible, producing a readable guide to the whole story while shinking ...