La transformación de la sociedad desde el movimiento social del software libre
Transforming society from the social movement of free software
Autor
Tomás Gaete; Universidad Alberto Hurtado
Resumen
El objetivo del presente artículo es analizar cómo usuarios y desarrolladores de software libre construyen un discurso sobre transformaciones sociales, a partir del reconocimiento de la diferencia entre los esquemas normativos del software privativo y los esquemas cognitivos del software libre. Esta diferencia que en principio parece ser meramente técnica y basada en cuestiones sobre el mejor rendimiento de un computador, adquiere un relevante sentido político y social, reivindicando valores como la colaboración y el altruismo. Los resultados muestran novedades respecto a las características de movimientos sociales clásicos, principalmente en torno a su organización, la participación y rol de sus miembros, la difusión de sus principios y la forma en cómo observan los cambios en la sociedad. This article discusses the main results of a qualitative research whose objective was to show how users and free/open source software developers build a speech on social transformations from the recognition of the difference between normative schemes of proprietary software and cognitive schemes of free/open source software. This difference, that seems to be merely a technical difference based on the improvement performance of a computer, it acquires a relevant social and political sense, claiming values such as cooperation and altruism. The results show news regarding the characteristics of classical social movements, mainly around its organization, participation and role of its members, the dissemination of its principles and the observation of changes in society.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
A social software for mobile learning
Serrão, Tássia; Crespo, Sérgio; Braz, Lucas; Clunie, Gisela (2012-07-04)The traditional teaching methods of the Learning Management Systems (or LMS) are rigid in nature and impose limitations on the teaching process. By having a closed pattern, these tools end up hurting the student, for ... -
A new approach to solve the software project scheduling problem based on max–min ant system
Crawford B.; Soto R.; Johnson F.; Monfroy E.; Paredes F. (Springer Verlag, 2014)