info:eu-repo/semantics/article
Self-regulation in the interdisciplinary learning in Entrepreneurship and Management in high school students
Autorregulación en el aprendizaje interdisciplinario en Emprendimiento y Gestión en estudiantes de Bachillerato
Registro en:
10.59282/reincisol.V2(4)47-62
ark:/67036/Reincisol.v2i4.27
Autor
Medina-Gorozabel, Glenda
Giler-Medina, Patricio
Resumen
The objective of the research was to examine the incidence of self-regulation in interdisciplinary learning in Entrepreneurship and Management in high school students, from the "Carlos María Castro" Educational Unit, of the Chone Canton in Ecuador. Field research with a quantitative research approach was used, and a diagnosis and a survey were applied as quantitative research techniques. At the theoretical level, the inductive, analytical and bibliographical methods were used. The results showed that few students have mastered the learning required, and that there are drawbacks in the development of social skills and in the development of moments of reflection, meditation, tension and concern in the self-regulation of interdisciplinary learning. Finally, it was concluded that an interdisciplinary didactic planning promotes better processes of self-reflection, monitoring and cognitive retention in students when a methodological path is established that contemplates pedagogical self-regulation through agreements and commitments. El objetivo de investigación fue examinar la incidencia de la autorregulación en el aprendizaje interdisciplinario en Emprendimiento y Gestión en estudiantes de Bachillerato, de la Unidad Educativa “Carlos María Castro”, del Cantón Chone en Ecuador. Se empleó la investigación de campo con enfoque cuantitativo de investigación, y se aplicó un diagnóstico y una encuesta, como técnicas cuantitativas de investigación. A nivel teórico, se utilizó los métodos inductivos, analítico y el bibliográfico. Los resultados mostraron que pocos estudiantes dominan los aprendizajes requeridos, y que se presentan inconvenientes en el desarrollo de habilidades sociales y en el desenvolvimiento frente a los momentos de reflexión, meditación, tensión y preocupación en la autorregulación del aprendizaje interdisciplinario. Finalmente, se concluyó que una planificación didáctica de tipo interdisciplinar promueve mejores procesos de autorreflexión, monitoreo y retención cognitiva en los estudiantes cuando se establece una ruta metodológica que contempla la autorregulación pedagógica a través de acuerdos y compromisos.