info:eu-repo/semantics/article
Psychological factors associated with the practice of sexting in young people of Estelí
Factores psicológicos asociados a la práctica del sexting en jóvenes del Departamento de Estelí
Registro en:
10.5377/farem.v0i32.9231
Autor
González Ruíz, Yuridia Antonia
Martínez Morazán, Wendy Mercedes
Calderón Sánchez, Cristhel Pastora
Solís Zúniga, Franklin
Institución
Resumen
This study aimed to identify the psychological factors associated with the practice of sexting in young people between the ages of 20-30 years, of the Department of Estelí, during the period 2018-2019. This is a mixed type, cross-sectional research. The participants were 10 young people from the Department of Estelí, who practiced sexting and were available to collaborate with the research. The main results show that these young people practice sexting because they are asked for the content (sexual, erotic, or pornographic messages) to improve intimacy with their partner, they are all anxious people, some with inadequate self-esteem, dependent and submissive, others socially stable, independent, outgoing and some of them with affective deficiency that may influence this practice. The study concludes that the main motivations for sexting are because they are asked for sexual, erotic or pornographic content, in order to improve intimacy with their partner, this excite, distract and satisfy them, they are all anxious, dependent, liberal, tenacious; and other shy person, independent and susceptible. Although affective deficiency is not present in all the study participants, but it is found to be an influential factor as, having no love and attention from their parents in the primary stages, they seek love, attention, acceptance and satisfaction in other people through their mobile devices. Recommendations are proposed to sexting people, future researchers, fellow Psychologists and the educational core. El presente estudio tuvo como objetivo determinar los factores psicológicos asociados a la práctica del sexting en jóvenes entre las edades de 20-30 años, del Departamento de Estelí, período 2018-2019. Investigación de tipo mixto, y de corte transversal. Los participantes fueron 10 jóvenes pertenecientes del Departamento de Estelí, que practican sexting y que tuvieran disponibilidad de colaborar con la investigación. Los principales resultados muestran que estos jóvenes practican sexting porque les piden el contenido (mensajes sexuales, eróticos, o pornográficos) para mejorar la intimidad con su pareja, todos son personas ansiosas, algunos con autoestima no adecuada, dependientes y sumisas, otros socialmente estables, independientes, extrovertidos y algunos de ellos con carencia afectiva que puede influir en esta práctica. El estudio concluye que las principales motivaciones para practicar sexting es porque les piden el contenido sexual, erótico o pornográfico, mejoran la intimidad con la pareja y los excita, distrae y satisface, son todos ansiosos, unos dependientes, extrovertidos, tenaces; y otros introvertidos, independientes y susceptibles. Aunque la carencia afectiva no está presente en todos los participantes del estudio, en quienes se encontró presencia es un factor influyente ya que, al no tener amor y atención de sus padres en las etapas primordiales, buscan el amor, atención, aceptación y satisfacción en otras personas mediante sus dispositivos móviles. Se proponen recomendaciones a quienes practican sexting, futuros investigadores, colegas Psicólogos y al núcleo educativo.