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The Methodological Framework in qualitative research. Experience of a doctoral thesis work
El Marco Metodológico en la investigación cualitativa. Experiencia de un trabajo de tesis doctoral
Registro en:
10.5377/farem.v0i27.7055
Autor
Orozco Alvarado, Julio César
Institución
Resumen
The present study is the result of a doctoral thesis carried out in the Doctoral Program in Education and Social Intervention offered by the UNAN-Managua in cooperation with the Pablo de Olavide University, Seville, Spain. The research was conducted under the interpretive paradigm and uses a qualitative approach through the case study method in six Secondary Education Institutes of Managua. The purpose of this study is to assist students taking Masters and Doctorate courses in the development of design or methodological framework of their research works using qualitative approaches since we have started investigative processes and to establish the correlation between paradigms, approaches, methods, techniques and instruments for gathering information is difficult. THese issues limit the progress and conclusion of graduation from the degree, undergraduate and graduate programs. A contribution is also made to the processes of validity and reliability of research techniques, as well as the triangulation in the process of analysis and interpretation of the results. El presente estudio es producto de una tesis doctoral realizada en el programa de Doctorado en Educación e Intervención Social ofertado por la UNAN-Managua en convenio con la Universidad Pablo de Olavide, Sevilla, España. La investigación se realizó bajo el paradigma interpretativo y el enfoque cualitativo de la investigación científica a través del método de estudio de caso en seis Institutos de Educación Secundaria de Managua. El propósito de esta producción es coadyuvar al estudiantado de cursos de Maestría y Doctorado en la elaboración del diseño o marco metodológico de los trabajos de graduación de corte cualitativo, ya que cuando estamos iniciando en los procesos investigativos es difícil establecer correlación entre paradigmas, enfoques, métodos, técnicas e instrumentos de recogida de información, esto limita los avances en los procesos de graduación y titulación en los programas de grado y posgrado. También se hace un aporte a los procesos de validez y confiabilidad de las técnicas de investigación, así como los procesos de triangulación en el proceso de análisis e interpretación de los resultados.