info:eu-repo/semantics/article
Cableando el norte de México: la evolución de la industria maquiladora de arneses
Autor
Carrillo Viveros, Jorge Héctor; 5765
Hinojosa, Raúl
Carrillo, Jorge
Hinojosa, Raúl
Institución
Resumen
The auto wiring harness industry began in the 80s, and today it is the main maquiladora export product, and second after engines in this industry. From its beginnings as a simple assembly industry with some plants, it has t u rned into the main industrial conglomerate in states as Chihuahua. Producers, competitors, suppliers, and public utilities give account of a fundamental change in this conglomeration process. The employment turn over has increased substantially, and auto parts companies as Delphi are today the main source of private employment in Mexico. Only with regard to harnesses it has 40,000 employees. The evolution of this industry is reflected in a change of the role of the product and the techno logical advancement. It has turned into the automobile s central nervous system, and as technological content of the vehicles and integrated systems production increase, its role is increasingly more relevant. This article concludes, however, that in the long term harness- assembling companies can emigrate to other regions with cheaper labor force as China. La industria de los cables de arneses automotrices en México se inició en los ochentas y actualmente es el principal producto de exportación maquilador, y el segundo después de los motores dentro de la industria. Desde sus orígenes como una industria de ensamble simple con algunas plantas, ha logrado convertirse en el principal conglomerado industrial en estados como Chihuahua. Productores, competidores, proveedores y empresas de servicios muestran un cambio sustantivo en este proceso de aglomeración. El volumen de empleo ha aumentado considerablemente, y empresas de autopartes como Delphi son la principal fuente de ocupación privada en México. Tan sólo en materia de arneses, cuenta con 40,000 empleados. La evolución de esta industria se refleja en el cambio de rol del producto y en el avance tecnológico. Se ha convertido en el sistema nervioso central del automóvil, y en la medida en que aumentan el contenido tecnológico de los vehículos y la producción de sistemas integrados y modulares, su papel es más relevante. The auto wiring harness industry began in the 80s, and today it is the main maquiladora export product, and second after engines in this industry. From its beginnings as a simple assembly industry with some plants, it has t u rned into the main industrial conglomerate in states as Chihuahua. Producers, competitors, suppliers, and public utilities give account of a fundamental change in this conglomeration process. The employment turn over has increased substantially, and auto parts companies as Delphi are today the main source of private employment in Mexico. Only with regard to harnesses it has 40,000 employees. The evolution of this industry is reflected in a change of the role of the product and the techno logical advancement. It has turned into the automobile s central nervous system, and as technological content of the vehicles and integrated systems production increase, its role is increasingly more relevant. This article concludes, however, that in the long term harness- assembling companies can emigrate to other regions with cheaper labor force as China. La industria de los cables de arneses automotrices en México se inició en los ochentas y actualmente es el principal producto de exportación maquilador, y el segundo después de los motores dentro de la industria. Desde sus orígenes como una industria de ensamble simple con algunas plantas, ha logrado convertirse en el principal conglomerado industrial en estados como Chihuahua. Productores, competidores, proveedores y empresas de servicios muestran un cambio sustantivo en este proceso de aglomeración. El volumen de empleo ha aumentado considerablemente, y empresas de autopartes como Delphi son la principal fuente de ocupación privada en México. Tan sólo en materia de arneses, cuenta con 40,000 empleados. La evolución de esta industria se refleja en el cambio de rol del producto y en el avance tecnológico. Se ha convertido en el sistema nervioso central del automóvil, y en la medida en que aumentan el contenido tecnológico de los vehículos y la producción de sistemas integrados y modulares, su papel es más relevante.
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