info:eu-repo/semantics/article
Food and nutrition in vulnerable areas: Diagnostic study
Alimentación y nutrición en zonas vulnerables: Estudio diagnóstico
Registro en:
10.55965/setp.3.coed1.a5
Autor
Vera-Noriega, José Ángel
Rodríguez-Carvajal. , Kitzia Karina Rodríguez-Carvajal
Rodríguez-Carvajal, Claudia Karina
Resumen
Purpose. To make a community diagnosis in families living in vulnerable areas in Sonora state and determine how factors such as knowledge and use of backyard gardens relate to food consumption.
Methodology. A non-experimental cross-sectional design was used. Sampling involved the participation of 124 inhabitants through a convenience, non-probabilistic approach.
Theoretical and practical Findings: The results show that 30 of 124 individuals have average weight and height. Having a backyard garden at home leads to differences in sugar consumption.
Transdisciplinary and innovation sustainable originality. This work involves different disciplines, such as the social worker area, nutritional sciences, and education, is necessary to innovate sustainable programs and tools for people in vulnerable contexts since it allows us to have intervention from different axes, which can impact the integral way in the diagnostic stage for the selection and design of measures of the intervention project in the community a through food and community orchards.
Conclusions and limitations: It is concluded that the diagnosis points towards the need for nutritional education and the promotion of family gardens. Objetivo. Elaborar un diagnóstico comunitario en familias en zonas vulnerables del estado de Sonora y determinar cómo los factores de conocimiento y uso de huerto de traspatio se relacionan con el consumo de alimentos.
Metodología. Se utilizó un diseño no experimental de tipo transversal. A partir de un muestreo no probabilístico por conveniencia, participaron 124 habitantes.
Hallazgos Teóricos y Prácticos. Los resultados muestran que 30 de 124 personas se encuentran en peso y talla normal. El contar con huerto en casa genera diferencias en el consumo de azucares.
Originalidad desde el punto de vista transdisciplinar y de innovación sostenible. El trabajo transdisciplinario que involucra diferentes disciplinas como el área del trabajador social, las ciencias nutricionales y la educación son necesarias para innovar programas y herramientas sostenibles para personas en contextos vulnerables, ya que nos permite contar con una intervención desde diferentes ejes, que pueda impactar de manera integral en la etapa diagnóstica para la selección y diseño de medidas del proyecto de intervención en comunidad mediante alimentación y huertos comunitarios.
Conclusiones y limitaciones. Se concluye que el diagnóstico nos orienta hacia la necesidad de una educación nutricional y usos de huertos familiares.