info:eu-repo/semantics/article
Reflections: complex thought and the principle of feedback in education
reflexiones: el pensamiento complejo y el principio de realimentación en la educación
Autor
Chávez Rea, Wilmer Rafael
Resumen
The following essay is based upon reflections about possible applications of principles of complex thought in education. Thus, the content of the article highlights present inconvenient as to how to reach and spread the importance and praxis of the principles of complexity in education nowadays. Facing this reality, some question arise: in what way can the complex thought be thrusted during the teaching – learning process in classrooms? What principle of complexity must initially be brought upon education? Can the feedback principle be fundamental in the educational formation of the social actor? Due to such reasons, during the extension of the essay, a couple of introspections will emerge and they will try to answer the afore mentioned questions with the purpose of elevating the interest of every party involved in the educational field about the topic portrayed. El siguiente ensayo está fundamentado en las reflexiones sobre la posible aplicación de los principios del pensamiento complejo en el sector educativo. En este sentido, el contenido del artículo resalta la disyuntiva presente al cómo conocer y difundir la importancia y la praxis de los principios de la complejidad en la educación actual. Ante tal realidad, se esbozan algunas interrogantes: ¿De qué manera se puede fomentar el pensamiento complejo en el proceso de enseñanza y aprendizaje que efectuamos en nuestras aulas de clases? ¿Cuál principio de la complejidad abordar inicialmente en la educación? ¿Puede ser el principio de realimentación fundamental en la formación educativa del sujeto? Por tal razón, durante la extensión del contenido del ensayo surgen una serie de introspecciones que intentan brindar respuestas a estos cuestionamientos antes señalados, con el propósito de despertar el interés de los diversos entes involucrados en el ámbito educativo sobre la temática expuesta.