info:eu-repo/semantics/article
Practices of political participation within students representations organizations leaders
Las prácticas de participación política de dirigentes de Centros de Estudiantes de Trabajo Social en Universidades Privadas
Registro en:
10.7764/rts.81.79-94
Autor
Santana L, Alejandra I.
Hernández M., Natalia
Institución
Resumen
In a socio cultural and political scenario that has changed the socio-political forms of participationof the youth world, this article offers a theoretical and empirical approximation to the practices ofpolitical participation of leaders of students’ organizations in Private Universities in Chile.The research focused on knowing what expressions have shaped the political practices of theseyoung people, looking into: the meaning of the leader image, the participation and political practice,participation strategies, the significances concerning political parties and the relationship ofstudents organizations with their students federations in the university context. For this purpose, weworked using a qualitative methodology, collecting data through focus groups and analyzing themusing thematic content matrixes.The main findings point to recognize that the role of leader is related to its youth identity andthus their habitus. They have a broad notion of participation policy, related to the exercise ofcitizenship. Political practice is diverse, and it’s valued in itself. The strategies used correspond toconcrete and delimited actions, which aim to promote participation and representation withinother university students. Finally, the relationship with their federations or university supportunits can be stressful, evaluated by these leaders as mechanisms to control them. En un escenario sociocultural contemporáneo que ha transformado las diversas formas de participación del mundo juvenil, este artículo ofrece una aproximación teórica y empírica a las prácticas de participación políticas de dirigentes de Centros de Estudiantes de Trabajo Social en Universidades Privadas. La investigación se orientó a conocer qué expresiones han ido conformando las prácticas políticas de estos jóvenes, indagando en: el significado de la imagen de dirigente, la participación y la práctica política, las estrategias de participación, las apreciaciones referentes a los partidos políticos y la relación de los centros de estudiantes con sus respectivas federaciones en el contexto universitario. Para esto se trabajó mediante una metodología cualitativa, recogiendo los datos a través de focus group y analizándolos a través de matrices de contenidos temáticos. Los principales hallazgos apuntan a reconocer que el rol de dirigente se relaciona con su identidad juvenil y por tanto con su habitus. Poseen una noción amplia de participación política, relacionada con el ejercicio de la ciudadanía. La práctica política es diversa, buscando la participación en sí misma. Las estrategias usadas corresponden a acciones concretas y acotadas que buscan la participación y representatividad de sus compañeros. La relación con sus federaciones o unidades universitarias de apoyo puede ser tensionante, evaluada por los jóvenes como mecanismos de control hacia ellos.