info:eu-repo/semantics/article
Stories and narratives for understanding and meaning February 27’s earthquake. Approach to the autobiographical experiences of a generation of young Chileans
Testimonios y narraciones para comprender y resignificar el terremoto del 27 de febrero. Aproximación a las experiencias autobiográficas de una generación de jóvenes chilenos.
Registro en:
10.7764/rts.78.57-65
Autor
Rubilar, Gabriela
Institución
Resumen
This article, through a biographical-interpretive method, presents the reconstruction of experien- ces and impressions of a group of university students that, applying a self-interview, talked about their experiences about the earthquake occurred in Chile in February 2010. The presented ver- sions were oriented in three times: before, during and after the disaster. subsequently, the same pattern of interview was followed by the students, who interviewed a person affected by the earthquake. The degree of suffering was determined by the students themselves, who privileged the emotional and psychological dimensions over others related to losses and damage in housing, or other situation brought by this disaster. The analysis of these exercises gives account of a first descriptive and interpretative approach of the stories of students and other people affected; it is expected to complement these findings with future investigations. Este artículo, a través del método biográfico-interpretativo, da cuenta de la reconstrucción de experiencias e impresiones de un grupo de estudiantes universitarios sobre el terremoto sufrido en Chile en Febrero del año 2010. esta reconstrucción se realizó por medio de una autoentrevista que intencionaba tres momentos de la experiencia: antes, durante y después del desastre. el mismo esquema fue seguido posteriormente por los mismos estudiantes quienes entrevistaron a una persona afectada por el terremoto. el grado de afectación fue determinado por los propios alumnos, quienes privilegiaron aspectos emocionales y psicológicos, por sobre otras dimensio- nes que daban cuenta de pérdidas y daños en viviendas, u otro tipo de situación producto de esta catástrofe. el análisis de estos ejercicios da cuenta de una primera aproximación descriptiva interpretativa de los relatos de alumnos y afectados, la que se espera complementar en futuras investigaciones.