info:eu-repo/semantics/article
Disability and ICT: Strategic Dichotomy in University Students with Special Educational Needs Title of The Article to be Published: Scientific Journal of Health and Human Development
Discapacidad y TIC: Dicotomía Estratégica en Estudiantes Universitarios con Necesidades Educativas Especiales
Registration in:
10.61368/r.s.d.h.v5i2.148
Author
Aguirre Gamboa, Patricia del Carmen
Laurencio Meza , Rossy Lorena
Anaya Avila , María del Pilar
Abstract
This paper addresses the subject of students with disabilities, also considered as differently abled, who are specifically studying for a degree in Communication Sciences at the Universidad Veracruzana. The objective is to approach the analysis of the concept of disability and its development in the educational environment through the use of technologies as tools for support and inclusion. In other words, it refers to the purpose of facilitating ways of access to use new technological innovations for university students who require special educational needs (SEN). It is a research with a qualitative approach, with a transversal temporality and a descriptive scope, the data collection technique was the exploratory semi-structured interview, whose units of analysis were 5 students who present conditions of disability, who indicated that technologies offer them improvements in their quality of life, autonomy and their social and labor integration. El presente trabajo plantea la temática de estudiantes con alguna discapacidad, también considerados con capacidades diferentes, que cursan específicamente la licenciatura en Ciencias de la Comunicación en la Universidad Veracruzana. El objetivo es abordar el análisis del concepto de discapacidad y su desarrollo en el entorno educativo mediado por el uso de las tecnologías como herramientas de apoyo e inclusión. En otras palabras, se refiere al propósito de facilitar vías de acceso al uso de los nuevos avances tecnológicos en estudiantes universitarios que demandan necesidades educativas especiales (N.E.E). Es una investigación con enfoque cualitativo, con una temporalidad transversal y un alcance descriptivo, la técnica de recolección de datos fue la entrevista semiestructurada exploratoria, cuyas unidades de análisis fueron 5 estudiantes que presentan condiciones de discapacidad, quienes señalaron que las tecnologías les ofrecen mejoras en su calidad de vida, autonomía y a su integración social y laboral.