Paraguay
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Sports Activities To enhance learning in the Subject of Physics
Actividades Deportivas para Mejorar el Aprendizaje en la Materia de Física
Registro en:
10.61368/r.s.d.h.v5i2.139
Autor
Rubio Rodríguez, Alexander Darío
Leon Reyes, Borys Bismark
Resumen
Nowadays, education allows the interdisciplinary integration between Sport Activity and Physics emerges as an essential approach to enrich the teaching-learning process. This study seeks to determine how sport activities can enhance learning in Physics, focusing on their interdisciplinary application. A mixed design combining qualitative and quantitative methods was employed to evaluate the impact of sport activity on physics teaching. The research involved 59 students of II Bachillerato, as well as 2 Physics teachers and 4 Physical Education teachers. The qualitative phase included classroom observation and semi-structured interviews, while the quantitative phase applied questionnaires and pre- and post-intervention. The results show a consensus on the feasibility of integrating the contents of Physics in Physical Education, with recognition of sports activities as effective pedagogical tools. Although a high integration of physical concepts in teaching is evidenced, questions persist about the effectiveness of educational interventions to improve student performance, suggesting the need to continue researching and refining pedagogical strategies to ensure equitable and effective education. En la actualidad la educación permite la integración interdisciplinaria entre la Actividad Deportiva y la Física emerge como un enfoque esencial para enriquecer el proceso de enseñanza-aprendizaje. Este estudio busca determinar cómo las Actividades Deportivas pueden mejorar el aprendizaje en Física, enfocándose en su aplicación interdisciplinaria. Se empleó un diseño mixto que combina métodos cualitativos y cuantitativos para evaluar el impacto de la actividad deportiva en la enseñanza de la Física. La investigación involucró a 59 estudiantes de II Bachillerato, así como a 2 docentes de Física y 4 de Educación Física. La fase cualitativa incluyó la observación de clases y entrevistas semiestructuradas, mientras que la fase cuantitativa aplicó cuestionarios pre y post intervención. Los resultados muestran un consenso sobre la viabilidad de integrar los contenidos de la Física en la Educación Física, con reconocimiento de las Actividades Deportivas como herramientas pedagógicas efectivas. Aunque se evidencia una alta integración de conceptos físicos en la enseñanza, persisten interrogantes sobre la efectividad de las intervenciones educativas para mejorar el rendimiento estudiantil, sugiriendo la necesidad de continuar investigando y refinando estrategias pedagógicas para garantizar una educación equitativa y efectiva.