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Calidad de sueño, somnolencia e insomnio en estudiantes de medicina durante la pandemia de COVID-19
Sleep quality, daytime sleepiness and insomnia in medical students during the COVID-19 pandemic
Autor
Rubio-Zapata, Héctor Armando
Vela-Ordoñez, David
Pérez-Herrera, Norma Elena
Estrella-Castillo, Damaris Francis
Institución
Resumen
Introduction: The COVID-19 pandemic represented a challenge for medical education. Online education was the best alternative to avoid the risk of transmission of the virus. However, confinement, uncertainty, fear and various family and economic problems had an impact on the physical and mental health of the most population. The aim of the study was to describe sleep quality, insomnia, and daytime sleepiness among medical students from Yucatan, Mexico, during COVID-19 pandemic.
Methodology: A cross-sectional and analytical study was designed with a probabilistic sample of 114 medicine students who electronically completed the Pittsburgh Sleep Quality, Epworth sleepiness scale, and Insomnia Severity Index questionnaires, from September to December 2021.
Results: 74.5% of the students had poor sleep quality, without differences between ages, sex, or hours of sleep. The subjective quality of sleep was correlated with the result of the questionnaire. On bad sleepers, the time for initiating sleep (latency) was more than twice compared to good sleepers. Insomnia was associated with poor sleep quality (OR 54, CI 95% 6.9-417 p < .001). Students referred to excessive homework (18%) family/personal problems (15%) and worry about exams (7%), and others as causes of insomnia. Daytime sleepiness occurred in 64% of the students and associated with bad sleep quality (OR 3.12; CI 95% 1.3-7.47, p = 0.01).
Conclusion: In conclusion, during the pandemic, most of the medicine students presented poor quality of sleep, insomnia and daytime sleepiness, despite having online classes at their homes. Introducción: La pandemia de COVID-19 representó un desafío para la educación médica. La educación en línea fue la mejor alternativa para evitar el riesgo de transmisión del virus. Sin embargo, el confinamiento, la incertidumbre, el miedo y diversos problemas familiares y económicos impactaron la salud física y mental de la mayoría de la población. El objetivo del estudio fue describir la calidad del sueño, el insomnio y la somnolencia diurna entre estudiantes de medicina de Yucatán, México, durante Pandemia de COVID-19.
Metodología: Se diseñó un estudio transversal y analítico con una muestra probabilística de 114 estudiantes de medicina que completaron electrónicamente los cuestionarios de calidad se sueño de Pittsburgh, la escala de somnolencia de Epworth y el índice de severidad de Insomnio, de septiembre a diciembre de 2021.
Resultados: El 74.5% de los estudiantes presentó mala calidad de sueño, sin diferencias entre edades, sexo y horas de sueño. La calidad subjetiva del sueño se correlacionó con el resultado del cuestionario. En los malos dormidores, el tiempo para iniciar el sueño (latencia) fue más del doble en comparación con los buenos dormidores. El insomnio se asoció con la mala calidad del sueño (OR 54, IC 95% 6.9-417 p < 0.001). Los estudiantes refirieron que el exceso de tareas (18%), los problemas familiares/personales (15%) y la preocupación por los exámenes (7%), entre otros, fueron causas del insomnio. La somnolencia diurna se presentó en el 64% de los estudiantes y se asoció con la mala calidad del sueño (OR 3.12; IC 95% 1.3-7.47, p = 0.01).
Conclusión: En conclusión, durante la pandemia, la mayoría de los estudiantes de medicina presentaron mala calidad de sueño, insomnio y somnolencia diurna, a pesar de estar con clases en línea en sus domicilios.