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Development and validation of the Comprehensive Preparedness for Service in Neglected Communities Questionnaire (C-PISCO)
Desarrollo y validación de un Cuestionario de Preparación Integral para Servicio en Comunidades Olvidadas (C-PISCO)
Autor
Flores-Cohaila, Javier Alejandro
Miranda-Chávez, Brayan
Huaman- Ramírez, Karla Elizabeth
Copaja-Corzo, Cesar
Rivarola-Hidalgo, Marco
Institución
Resumen
Introduction: Every year about 5,000 general practitioners join the rural marginalized urban service, representing a transition to a practice and evidence of unrealized competencies. There is no instrument to assess the preparedness of doctors for this new challenge.
Objective: To develop and validate the comprehensive preparation questionnaire for service in forgotten communities (C-PISCO) for the assessment of self-perceived competencies of general practitioners in Peru.
Method: We designed a questionnaire based on the Peruvian ministry of health’s core competency profile for physicians. It was administered to 190 general practitioners who performed mandatory rural services between 2020 and 2023. We carried out the evaluation of structure and consistency with an exploratory graph analysis (EGA), exploratory factor analysis (EFA), and McDonald’s omega.
Results: The C-PISCO was based on the Peruvian ministry of health’s profile of essential medical competencies, providing evidence of content validity. It was evaluated by recent graduates of the SERUMS for face validity. Finally, the EGA showed 3 domains: clinical physician, integrative physician, and health-promoting physician with 15 items in total, demonstrating construct validity. In addition, a reliability of 0.94 was found for the McDonald omega test.
Conclusions: the C-PISCO presents evidence of validity for measuring self-perceived competencies in general practitioners. The exploratory graphical analysis showed three dimensions: clinician, health-promoting physician, and holistic physician. The C-PISCO could be used to assess the training needs of general practitioners, given that, in our context, it is the only instrument designed for this purpose. Introducción: Cada año cerca de 5,000 médicos generales se enlistan al servicio rural urbano marginado, este representa una transición a una práctica y evidencia las competencias no logradas. Al momento no existe instrumento para evaluar la preparación de los médicos ante este nuevo desafío.
Objetivo: Desarrollar y validar el cuestionario de preparación integral para servicio en comunidades olvidadas (C-PISCO) para la evaluación de competencias autopercibidas de médicos generales de Perú.
Método: Diseñamos un cuestionario con base en el perfil de competencias esenciales del médico del ministerio de salud del Perú. Se administró a 190 médicos generales que realizaron el servicio rural obligatorio entre 2020 y 2023. Realizamos la evaluación de estructura y consistencia con un análisis gráfico exploratorio (AGE), análisis factorial exploratorio (AFE) y omega de McDonald.
Resultados: El C-PISCO se fundamentó en el perfil de competencias esenciales del médico del ministerio de salud del Perú, otorgando evidencias de validez de contenido. Fue sometido a evaluación por médicos recién graduados del SERUMS para la validez de apariencia. Finalmente, el AGE evidenció 3 dominios: médico clínico, médico integral y médico promotor de la salud, con 15 ítems en total, demostrando validez de constructo. Además, se encontró una confiabilidad de 0.94 en la prueba de omega de McDonald.
Conclusiones: El C-PISCO presenta evidencias de validez para medir competencias autopercibidas en médicos generales. El análisis gráfico exploratorio mostró tres dimensiones: médico clínico, médico promotor de la salud y médico integral. El C-PISCO podría ser usado para evaluar las necesidades formativas de médicos generales, dado que, en nuestro contexto, es el único instrumento diseñado para este fin.