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Prevalence of perception of violent behavior during social service in physicians in Mexico
Prevalencia de percepción de conductas de violencia durante el servicio social en médicos pasantes de México
Author
Robles-Rivera, Karina
Limón-Rojas, Ana Elena
Wakida-Kuzunoki, Guillermo Hideo
Morales-Carmona, Ricardo Octavio
Silva-Lópezd, Yadira Patricia
Ramírez-Grycuk, Ma. Teresa
Institutions
Abstract
Introduction: In Mexico, social service is essential for higher education students to obtain legal authorization to practice their profession. However, the social service of medicine has been affected by the social conditions in which it is developed, emphasizing the increased perception of violence towards medical students during social service.
Objective: To estimate the prevalence of perception of violent behavior by physicians during social service in a public university in Mexico over five years.
Method: A self-administered questionnaire of 21 questions with a Likert-type scale was applied to the perception of violent behaviors in social service. Descriptive statistics were performed to obtain the prevalence and logistic regression models to explore associations.
Results: 4,349 graduated physicians responded to the survey, and a prevalence of 58.8% of perception of at least one of the 21 violent behaviors questioned was found. The most frequent were persistent attempts to belittle and undermine work, destructive and sarcastic insinuations, and humiliation in front of colleagues. An association was observed between the modalities of rural clinical camps (OR 1.41, 95% CI 1.04-1.92) and Linkage (OR 1.40, 95% CI 1.04-1.87) and a greater risk of perceiving at least one of the violent behaviors questioned.
Conclusions: The results suggest an increase in the prevalence of perceived violent behavior in social service during the last five years in Mexico. Implementing strategies, policies, and programs that address violence during social service is urgently needed to create safe spaces where physicians can perform their functions to benefit the Mexican population. Introducción: En México, el servicio social es un requisito indispensable para que los estudiantes de educación superior obtengan la autorización legal de ejercer su profesión. Sin embargo, el servicio social de medicina se ha visto afectado por las condiciones sociales en las que se desarrolla, haciendo hincapié en el aumento de la percepción de violencia hacia los médicos pasantes.
Objetivo: Estimar la prevalencia de percepción de conductas de violencia por los médicos pasantes del servicio social en una universidad pública en México durante cinco años.
Método: Se aplicó un cuestionario autoadministrado de 21 preguntas con escala tipo Likert sobre la percepción de conductas de violencia en el servicio social. Se realizó estadística descriptiva para la obtención de la prevalencia, así como modelos de regresión logística para explorar asociaciones.
Resultados: 4,349 médicos egresados respondieron la encuesta y se encontró una prevalencia del 58.8% de percepción de al menos una de las 21 conductas de violencia interrogadas. Las más frecuentes fueron: intentos persistentes de menospreciar y menoscabar el trabajo, insinuaciones destructivas y de sarcasmo, y humillaciones delante de colegas. Se observó una asociación entre las modalidades de campos clínicos rurales (OR 1.41, IC 95% 1.04-1.92) y vinculación (OR 1.40, IC 95% 1.04-1.87) y mayor riesgo de percibir al menos una de las conductas de violencia interrogadas.
Conclusiones: Los resultados sugieren un aumento en la prevalencia de percepción de conductas de violencia en el servicio social durante los últimos cinco años en México. Es urgente la implementación de estrategias, políticas y programas que aborden la violencia durante el servicio social con el objetivo de crear espacios seguros en los que los médicos pasantes puedan desempeñar sus funciones en beneficio de la población mexicana.