info:eu-repo/semantics/article
Nursing students' perception of teaching assistants in simulated practices
Percepción de los estudiantes de enfermería sobre los ayudantes de cátedra en prácticas simuladas
Registro en:
10.22201/fm.20075057e.2024.50.23566
Autor
Romero Narváez, Lorena Elizabeth
Ayala Herrera, José Luis
Alarcón Figueroa, Diego Patricio
Fernández Núñez, Cristian David
Institución
Resumen
Introduction: The teaching assistantship is a strategy commonly used in higher education in Ecuador. The Central University has formalized this methodology across all its programs. The Nursing program, where it is used in some courses. However, there are no studies that describe students’ perceptions of the role of teaching assistants and simulation.
Objective: To determine students’ perceptions and satisfaction with the participation of teaching assistants in simulation
Method: A quantitative study of observational type, cross-sectional, descriptive study was conducted with a sample of 83 second-semester Nursing students at the Central University of Ecuador. A Google Forms survey was used to assess students’ satisfaction and perceptions of the role of teaching assistants. Data analysis was performed using SPSS version 24. The study was approved by the Ethics Committee of Central University.
Results: The mean age of participants was 20.5 ± 4 years, with a predominance of females (81.9%). A majority (95.2%) of participants expressed a need for teaching assistants to be implemented in all semesters and courses. Additionally, 84.3% believed that the number of hours spent with teaching assistants should be increased. Satisfaction with the assistants’ knowledge of equipment was reported by 56.6% of participants. Perceived benefits included improved confidence (28.9%), better small group work (28.9%), and individualized learning (10.8%).
Conclusions: Complementing learning with a teaching assistant is a positive academic experience that provides objective benefits to peer students.
Introducción: La ayudantía de cátedra es una estrategia en educación superior utilizada regularmente en Ecuador. La Universidad Central ha formalizado esta metodología en todas sus carreras. La Carrera de Enfermería usa en algunas asignaturas este método. No existen estudios que describan la percepción sobre el rol de los ayudantes y la simulación.
Objetivo: Determinar la percepción y satisfacción de los estudiantes sobre la participación de ayudantes de cátedra en simulación.
Método: Estudio cuantitativo de tipo observacional, transversal, descriptivo en una muestra de 83 estudiantes de segundo semestre de la Carrera de Enfermería de la Universidad Central del Ecuador mediante una encuesta en Google Forms sobre la satisfacción y percepción de los estudiantes del papel de los ayudantes de cátedra. El análisis se hizo con el programa SPSS versión 24. La investigación fue aprobada por el Comité de Ética de la Universidad Central.
Resultados: La media de edad fue de 20.5 ± 4 años con predominio del sexo femenino (81.9%). Un 95.2% de participantes mencionó la necesidad de implementar ayudantes en todos los semestres y asignaturas. El 84.3% consideró que se debe incrementar el número de horas con este método.
Un 56.6% de satisfacción se relacionó con un adecuado conocimiento de los equipos por parte de los ayudantes. Los beneficios percibidos fueron la mejora del nivel de confianza (28.9%), un mejor trabajo en grupos pequeños (28.9%) y la importancia como aprendizaje individualizado (10.8%).
Conclusiones: Complementar el aprendizaje con un ayudante de cátedra es una experiencia académica positiva que aporta beneficios objetivos a los pares estudiantes.