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Level of emotional intelligence and empathy in medical residents
Nivel de inteligencia emocional y empatía en médicos residentes
Registro en:
10.22201/fm.20075057e.2023.48.23520
Autor
Fernández Vázquez, María Urbelina
Sánchez Torres, Rosa Ivonne
Institución
Resumen
Introduction: Emotional intelligence is a set of soft skills and competencies that, it has been shown, influence people’s ability to succeed in coping with environmental demands and pressures. On the other hand, empathy plays an important role because it is a cognitive attribute that encompasses an understanding of an individual’s experiences and perspectives. Both have benefits in the doctor-patient relationship, as it leads to better diagnosis and greater adherence to treatments.
Objective: to evaluate the level of emotional intelligence and empathy possessed by resident physicians of the IMSS Puebla delegation.
Method: quantitative, analytical, longitudinal, homodemographic, prospective and multicenter study. A total of 254 resident physicians from 12 specialties participated, using the TMSS 24 scale for emotional intelligence and the Jefferson scale for empathy as measurement instruments.
Results: There was more participation of the female sex, with an overall average age of 29 years; the greatest participation was in the specialty of family medicine. In the items attention, clarity and repair of emotional intelligence, the result was adequate with 48%, 53.9% and 61.8% respectively. In the Jefferson empathy scale, the outstanding item predominated with 46.8%. Nineteen resident physicians were identified with low levels in each of the dimensions of emotional intelligence together with intermediate and low empathy.
Discussion: the levels of emotional intelligence and empathy were adequate, although resident physicians with low levels in both items represent a red focus and an area of opportunity for emotional education.
Conclusions: Emotional intelligence and empathy are skills that resident physicians should possess because they have benefits for them and for their patients, so it is important to encourage the teaching of these skills from the formative years. Introducción: La inteligencia emocional es una competencia blanda que, está demostrado, influye en la capacidad de las personas para tener éxito al hacer frente a las demandas y presiones ambientales. Por otro lado, la empatía tiene un papel importante porque es un atributo cognitivo que engloba el entendimiento de experiencias y perspectivas del individuo. Ambas con beneficios en la relación médico-paciente, pues consigue un mejor diagnóstico y mayor apego a los tratamientos.
Objetivo: Evaluar el nivel de inteligencia emocional y empatía que poseen los médicos residentes de la delegación Puebla del IMSS.
Método: Estudio cuantitativo, analítico, longitudinal, homodémico, prospectivo y multicéntrico. Participaron 254 médicos residentes de 12 especialidades, se utilizaron como instrumentos de medición: la escala TMSS 24 para inteligencia emocional y la escala de Jefferson para la empatía.
Resultados: Se tuvo más participación del sexo femenino, con una edad promedio global de 29 años, la mayor participación fue de la especialidad en medicina familiar. En los rubros atención, claridad y reparación de la inteligencia emocional, el resultado fue adecuado con 48%, 53.9% y 61.8%, respectivamente. En la escala de empatía de Jefferson predominó el rubro sobresaliente con un 46.8%. Se identificó a 19 médicos residentes con niveles bajos en cada una de las dimensiones de la inteligencia emocional aunado a una empatía intermedia y baja.
Discusión: los niveles de inteligencia emocional y de empatía fueron adecuados, aunque los médicos residentes con niveles bajos en ambos rubros representan un foco rojo y un área de oportunidad para la educación emocional.
Conclusiones: La inteligencia emocional y la empatía son habilidades que los médicos residentes deben poseer porque tienen beneficios para ellos y para sus pacientes, por lo que es importante fomentar la enseñanza de estas habilidades desde los años formativos.