Tesis
Facebook a social platform used as an educational tool
Fecha
2012Autor
Fernández de la Reguera Spencer, Pamela Pía
Urrutia Espinoza, Carolina Alejandra
Institución
Resumen
This thesis was set out to examine the use of a social network as an educational
tool. Rs general objective was to explore the learners' perception of the use of
Facebook as an educational tool and support the learning of English as a second
language through b-learning.
As teachers of English as a foreign language we aknowlegde the fact that our
students have fewer opportunities of being exposed and using English, therefore
we sought the possibility of presenting them with activities developed on
Facebook, a social network which they know how to use. The activities were
developed by two groups of students at different schools. Before, during and after
they finished performing the tasks assigned to them, they were given three
questionnaires to survey their perception and opinions about the tasks they
underwent.
The results were analyzed and discussed and we discovered that the general
percpetion of our students was that the project had been an interesting opportunity
to successfully incorporate a seemingly unlikely element to their learning process.
This project is a clear example that teachers should think out of the box in order to
engage their students in their learning process. In a globalized and hyper
technological world teachers should lead the way instead of waiking behind
everybody else. This thesis presents an experience that is an example of what has
been stated aboye. Esta tesis fue pensada para revisar el uso de una red social como herramienta de
aprendizaje. Su objetivo general fue explorar la percepción de los alumnos sobre
el uso de Facebook como una herramienta educativa y apoyar el aprendizaje de
inglés como segundo idioma a través de b-learning.
Como profesoras de inglés como idioma extranjero reconocemos el hecho que
nuestros alumnos tienen pocas oportunidades de estar expuestos a usar el inglés,
por lo que buscamos la posibilidad de presentarles actividades desarrolladas en
Facebook, una red social que ellos saben como utilizar. Las actividades fueron
desarrolladas por dos grupos de alumnos de colegios distintos. Antes, durante y
después de desarrollar las tareas asignadas a ellos, se es entregaron a los
alumnos tres cuestionarios para explorar su percepción y opinión de las tareas
desarrolladas.
Los resultados fueron analizados y discutidos y descubrimos que la percepción
general de nuestros alumnos era que el proyecto había sido una interesante
oportunidad para incorporar exitosamente en su proceso de aprendizaje un
elemento novedoso y aparentemente improbable. Este proyecto es un claro
ejemplo de que los profesores deben ser creativos con el fin de involucrar a sus
alumnos en sus propios procesos de aprendizaje.