info:eu-repo/semantics/article
Frequent vocabulary, lexical richness and stereotypes of reading in training teachers
Léxico frecuente, riqueza léxica y estereotipos sobre la lectura de profesores en formación
Autor
Castillo Fadić, María Natalia
Sologuren Insúa, Enrique
Institución
Resumen
The present article analyzes a textual corpus formed by stories of reading life written by teachers in training, with emphasis on frequency index, lexical richness, representativeness and coverage curve with the use of statistics, and compares the results obtained through other corpora of Spanish language. In addition, it analyzes the most frequent lexical units from the Stereotype Semantics field qualitatively. From a qualitative point of view, it gathers the one hundred most frequent words in the corpus, determines a more accelerated coverage curve than the rest of the written corpora and it shows a similar curve to the one of the oral corpora. It also specifies the lexical richness index from complementary formulas and presents the list of words with notional content and proper names with F, ≥2, with range display. This information is accompanied by a stereotype analysis that shows a strong association between reading and literary genres, as well as contradictory associations between, on the one hand, reading with pleasure, free time and purchasing power and, on the other hand, reading with boredom, obligation, educational institution and libraries. El presente artículo analiza lexicoestadísticamente un corpus textual de relatos de vida lectora escritos por profesores en formación, con énfasis en los índices de frecuencia, riqueza léxica, representatividad y curva de cobertura; y compara los resultados obtenidos con los de otros corpus de español. Además, analiza cualitativamente las unidades léxicas de mayor frecuencia desde la semántica del estereotipo. Desde el punto de vista cuantitativo, releva los cien vocablos más frecuentes del corpus, determina que la curva de cobertura es más acelerada que las de otros corpus escritos y se acerca a la de corpus orales, precisa el índice de riqueza léxica a partir de dos fórmulas complementarias y presenta los listados de vocablos con contenido nocional y de nombres propios con Fi ≥2, con indicación de su rango. Esto se acompaña de un análisis por estereotipos que da cuenta de una marcada asociación entre lectura y géneros literarios, así como de asociaciones contradictorias, entre las que destaca, por un lado, la de lectura con placer, tiempo libre y capacidad adquisitiva y, por otro, la de lectura con aburrimiento, obligatoriedad, instituciones educativas y bibliotecas.