info:eu-repo/semantics/article
Scientometric Mapping of the Neurosciences of Education: perspectives for teacher training
Mapeo cienciométrico de las Neurociencias de la Educación: miradas para la formación de docentes
Registro en:
10.4067/S0718-07052023000100281
Autor
Calzadilla-Pérez, Oscar Ovidio
Institución
Resumen
The integration of neuroscientific knowledge in the training of teachers constitutes a current challenge in updating the curricular networks. Hence the relevance of scientometric studies to know the current state of development of the Neurosciences of Education. The objective of the research was the construction of the scientometric map of the Neurosciences of Education through the co-occurrence analysis of articles indexed in the SciELO and Web of Science databases (1999-2019). The sample consisted of 484 documents in English and Spanish, and they were processed in the free software VosViewer. From the grouping of co-occurrence terms, the general map and four clusters were formed that show the relationships and concentration of research fields. The results are established in the state of the art of 20 years of publications, and provide neuroscientific knowledge for the training of teachers. La integración del conocimiento neurocientífico en la formación de docentes constituye un desafío actual en la actualización de las mallas curriculares. De ahí la pertinencia de estudios cienciométricos para conocer el estado actual de desarrollo de las Neurociencias de la Educación. El objetivo de la investigación radicó en la construcción del mapa cienciométrico de las Neurociencias de la Educación mediante el análisis de co-ocurrencia de artículos indexados en las bases de datos SciELO y Web of Science (1999-2019). La muestra se conformó por 484 documentos en idiomas inglés y español, y se procesaron en el software libre VosViewer. Del agrupamiento de términos de co-ocurrencia se conformó el mapa general y cuatro clústeres que evidencian las relaciones y concentración de campos de investigación. Los resultados se instituyen en estado del arte de 20 años de publicaciones, y aportan conocimientos neurocientíficos para la formación de docentes.