info:eu-repo/semantics/article
Modelo de aprendizaje cooperativo del idioma inglés utilizando tecnologías de la información y comunicación
Cooperative learning model of the English language using information and communication technologies
Registro en:
10.33262/concienciadigital.v3i2.1208
Autor
Inca Chunata, Nanci Margarita
Reinoso Espinosa, Ana Gabriela
Macias Silva, Evelyn Carolina
Merino Hernández, Sandra Elizabeth
Institución
Resumen
El objetivo de este artículo es revelar el impacto de una estrategia combinada de aprendizaje cooperativo y las tecnologías de la información y comunicación para mejorar el aprendizaje del idioma inglés. La población de estudio la conformaron 100 estudiantes: 50 del grupo de intervención y 50 de control, pertenecientes a la carrera de ingeniería Química de la Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. Por medio de un análisis cuasi experimental y grupo control, se conoció el desarrollo de las cuatro destrezas de la lengua: escuchar, leer, hablar y escribir y las dos áreas lingüísticas: gramática y vocabulario. Los resultados analizados estadísticamente evidencian que los estudiantes mejoraron sus habilidades en el dominio del idioma inglés. The objective of this article is to reveal the impact of a combined cooperative learning strategy and information and communication technologies to improve English language learning. The study population was of 100 students: 50 from the intervention group and 50 from the control group, who belonged to the Chemical Engineering degree at the Higher Polytechnic School of Chimborazo. Through a quasi-experimental analysis and control group, the development of the four language skills such as listening, reading, speaking, writing, and the two linguistic areas: grammar and vocabulary. The statistically analyzed results show that the students improved their skills in the English language proficiency. on geometric elements to reason about conditional probability. The productions analyzed before and after the instruction. The purpose was to contribute to the construction of the meaning of the formula programmed in the software or firmware of a network interface, by promoting the ability to carry out the cognitive construction of the communication channel and its behavior in a work setting. Students who developed this skill showed less difficulty in their resolutions and came up with new ideas on optimizing.