info:eu-repo/semantics/article
Achievement goals, perception of success, fun and persistence-effort in school physical education
Metas de logro, percepción de éxito, diversión y persistencia-esfuerzo en la educación física escolar
Registro en:
10.33262/exploradordigital.v7i4.1.2755
Autor
Lituma Pizarro, Julio César
Aldas Arcos, Helder Guillermo
Institución
Resumen
Introduction: The present study examined the relationship between achievement goals, perception of success, fun and persistence-effort in Physical Education at the school level. Objectives: was to analyze the goals of achievement, perception of success, fun and persistence-effort in the curricular block of Physical Education gymnastic practices in middle school students of the E.G.B Gabriel Arsenio Ullauri school. Methodology: this research is descriptive, cross-sectional, three questionnaires were used as the main instrument: 1. perception of success, 2. fun, 3. persistence-effort. 192 students participated in the study, 105 men and 87 women with an M age of 10.5 from the middle sublevel of the Gabriel Arsenio Ullauri school in the Cuenca canton during the 2022-2023 school period. Results: show important means regarding the perception of success 4.59; fun 4.61; persistence-effort 4.67 with emphasis on the male gender with an M slightly higher than the female gender, although without statistically significant differences in the categories studied with a p-value > 0.05, respectively. Conclusions: that all genders perceive the perception of success, fun and persistence-effort positively. Introducción: El presente estudio examinó la relación existente entre las metas de logro, percepción de éxito, diversión y persistencia-esfuerzo en la Educación Física a nivel escolar. Objetivos: analizar las metas de logro, percepción de éxito, diversión y persistencia-esfuerzo en el bloque curricular de Educación Física prácticas gimnásticas en estudiantes de básica media de la escuela de E.G.B Gabriel Arsenio Ullauri. Metodología: esta investigación es de tipo descriptivo, de corte transversal, como principal instrumento se utilizaron tres cuestionarios 1. percepción de éxito, 2. diversión, 3. persistencia-esfuerzo. En el estudio participaron 192 estudiantes, varones 105 y mujeres 87 con una edad M de 10.5 del subnivel media de la escuela Gabriel Arsenio Ullauri del cantón Cuenca durante el periodo escolar 2022-2023. Resultados: muestran medias importantes en cuanto a la percepción del éxito 4,59; diversión 4,61; persistencia-esfuerzo 4,67 con énfasis en el género masculino con una M ligeramente superior al género femenino, aunque sin diferencias estadísticamente significativas en las categorías estudiadas con un p-valor > 0,05 respectivamente. Conclusiones: que ambos géneros perciben de forma positiva la percepción del éxito, diversión y persistencia-esfuerzo. Área de estudio general. Educación física. Área de estudio especifica. Educación básica media.