Trabajo de grado - Maestría
Impacto del programa todos a aprender en el fortalecimiento de la gestión y calidad educativa en la Institución Educativa Martillo
Registration in:
Corporación Universidad de la Costa
REDICUC - Repositorio CUC
Author
Alvis Murillo, Adriana
Montes Miranda, Kellys Judith
Institutions
Abstract
The purpose of this research was to analyze the impact of the Everyone to Learn Program in strengthening the Educational Management and Educational Quality component at the Martillo Educational Institution. The methodology used was the qualitative approach, of a descriptive type and with a documentary and field research design, under an interpretive paradigm. The population consisted of 10 teachers and the educational director of the Martillo Educational Institution. Documentary analysis and focus group techniques were used, and as instruments the category analysis matrix to organize and extract the information and a script in order to determine the level of perception of teachers regarding the implementation of PTA. For the validation, the triangulation of the methods and instruments was carried out. The results showed that the processes implemented by the PTA to strengthen the components of Management and Educational Quality from 2015 to 2021 were: Learning communities, sited trainings, classroom accompaniments, monitoring of learning, use of resources for learning and management directive. The results obtained in the ISCE show a progressive improvement since the implementation of the program, the institution currently being above the national average with 6.58 / 5.67 in elementary school. The perceptions of teachers and directors revealed that the accompaniment of the PTA has strengthened the management and educational quality components. As a conclusion it is possible to determine that PTA positively impacted the Martillo Educational Institution. La presente investigación tuvo como propósito analizar el impacto del Programa Todos a Aprender en el fortalecimiento del componente de Gestión Educativa y Calidad Educativa en la Institución Educativa Martillo. La metodología utilizada fue el enfoque cualitativo, de tipo descriptiva y con un diseño de investigación documental y campo, bajo un paradigma interpretativo. La población estuvo constituida por 10 docentes y el directivo docente de la Institución Educativa Martillo. Se utilizaron las técnicas análisis documental y grupo focal y como instrumentos la matriz de análisis de categorías para organizar y extraer la información y un guion con el fin de determinar el nivel de percepción de los docentes frente a la implementación de PTA. Para la validación se llevó a cabo la triangulación de los métodos e instrumentos. Los resultados arrojaron que los procesos implementados por el PTA para fortalecer los componentes de Gestión y Calidad Educativa de 2015 a 2021 fueron: Comunidades de aprendizaje, formaciones situadas, acompañamientos de aula, seguimiento a los aprendizajes, uso de los recursos para el aprendizaje y gestión directiva. Los resultados obtenidos en el ISCE evidencian un mejoramiento progresivo desde la implementación del programa encontrándose actualmente la institución por encima del promedio nacional con 6,58/5,67 en básica primaria. Las percepciones de los docentes y directivos revelaron que el acompañamiento del PTA ha fortalecido los componentes de gestión y calidad educativa. Como conclusión se logra determinar que PTA impactó positivamente la Institución Educativa Martillo.