Artículo de revista
Social cognition in early multiple sclerosis: neuropsychological and anatomical approach
La cognición social en la esclerosis múltiple temprana: enfoque neuropsicológico y anatómico
Registro en:
10.17981/JACN.2.1.2021.03
2745-0031
Corporación Universidad de la Costa
REDICUC – Repositorio CUC
Autor
Crivelli, Lucía
Calandri, Ismael Luis
Helou, Belén
Keller, Greta
Fiol, Marcela Paula
Ysraelit, María-Célica
Gaitán, María-Inés
Correale, Jorge
Institución
Resumen
Cognitive impairment and deficits in Social Cognition (SC) are frequent in patients with Multiple Sclerosis (MS). The aim of the present work is to study SC in patients with early MS and to analyze its neuroanatomical correlation. Thirty-four patients with relapsing remitting MS, with ≤ 2 years of disease progression and EDSS and ≤ 2, and 30 healthy control subjects matched for age, sex, and educational level were recruited. Subjects performed a comprehensive neuropsychological assessment (Rao BRB). SC was assessed using the International Affective Picture System IAPS, The Eyes in the Mind Test, the Empathy Quotient, and the Faux Pas Test. The anatomical correlation of patients with deficits in social cognition was studied through brain MRI and voxel-based morphometric for which cortical reconstruction and volumetric segmentation were performed using Freesurfer processing software. Patients showed significant deficits in executive functions, verbal memory and language tests. SC assessment showed that patients presented greater difficulties in the Faux Pas Test (p = 0.023), The Mind in the Eyes Test (p = 0.014), and presented a positive bias in the interpretation of neutral images of the IAPS (P = 0.023). Furthermore, patients with CS deficits presented less cortical thickness in areas of the right supramarginal gyrus, pars opercularis, and anterior cingulum. El deterioro cognitivo y los déficits en la cognición Social (CS) son frecuentes en pacientes con Esclerosis Múltiple (EM). El objetivo del presente trabajo es estudiar la CS en pacientes con EM temprana y analizar su correlación neuroanatómica. Se reclutaron 34 pacientes con EM remitente recidivante, con ≤ 2 años de progresión de la enfermedad y EDSS y ≤ 2, y 30 sujetos control sanos emparejados por edad, sexo y nivel educativo. Los sujetos realizaron una evaluación neuropsicológica completa (Rao BRB). La CS se evaluó mediante el Sistema Internacional de Imágenes Afectivas IAPS, el Test de la Mirada, el Cociente de Empatía y el Test de Faux Pas. La correlación anatómica de los pacientes con los déficits en cognición social se estudió mediante resonancia magnética cerebral y morfometría basada en vóxeles, para lo cual se realizó la reconstrucción cortical y la segmentación volumétrica mediante el software de procesamiento Freesurfer. Los pacientes mostraron déficits significativos en las funciones ejecutivas, la memoria verbal y las pruebas de lenguaje. La evaluación de la CS mostró que los pacientes presentaban mayores dificultades en el Faux Pas Test (p = 0.023), el Test de la Mirada (p = 0.014), y presentaban un sesgo positivo en la interpretación de imágenes neutras del IAPS (P = 0.023). Además, los pacientes con déficits de CS presentaron un menor grosor cortical en áreas del giro supramarginal derecho, la pars opercularis y el cíngulo anterior.