Trabajo de grado - Pregrado
Teatro infantil en el fortalecimiento de la autoestima en educación inicial
Registro en:
Corporación Universidad de la Costa
REDICUC - Repositorio CUC
Autor
Calderón Díaz, Isis Giovanna
Institución
Resumen
The selfesteem is a global valuation brings over of if same, it can be translated in a perception of being querible, valuable to be satisfied to be since is; or on the contrary, in a feeling of being slightly valuable, not querible, a negative feeling of not acceptance I concern of yes same being significant in the school age. The aim of investigation is to form an offer of didactic - pedagogic nature that based on scenic arts, as the theatre, east the strengthening of the selfesteem in initial education of the Educational Institution N º 3 Sedates San Jose of the Municipality Maicao. The population was constituted by twenty-five children of Transition school period 2016-2017. Framed in the positivist paradigm, quantitative approach, type and design of investigation cuasi experimental, as technologies of compilation of information the direct observation in application of the questionnaire Protocol structured TAE-TEACHER, with 19 Itemes. Concluding that on having formed the offer of didactic - pedagogic nature based on scenic arts, as the theatre before of the TAE-TEACHER to apply and after the treatment; they take implicit activities of learning that establish a relation between theatre, education and selfesteem in the children. La autoestima es una valoración global acerca de si mismo, puede traducirse en una percepción de ser querible, valioso y estar contento de ser como es; o por el contrario, en un sentimiento de ser poco valioso, no querible, un sentimiento negativo de no aceptación respecto de sí mismo, siendo significativas en la edad escolar. El objetivo de investigación es configurar una propuesta de naturaleza didáctica–pedagógica que fundamentada en artes escénicas, como el teatro, oriente el fortalecimiento de la autoestima en educación inicial de la Institución Educativa Nº 3 Sede San José del Municipio Maicao. La población estuvo constituida por veinticinco niños de Transición período escolar 2016-2017. Enmarcado en el paradigma positivista, enfoque cuantitativo, tipo y diseño de investigación cuasi experimental, como técnicas de recolección de información la observación directa en aplicación del cuestionario Protocolo TAE-PROFESOR, el cual se aplicó antes y después de la estrategia. Se estructuró una propuesta de naturaleza didáctica-pedagógica fundamentada en artes escénicas que lleva implícitas actividades de aprendizaje que establecen una relación entre teatro, educación y autoestima en los niños.