Artículo de revista
THE MODERN IDEA OF UNIVERSITY: FROM THE IVORY TOWER TOWARDS ACADEMIC CAPITALISM
LA IDEA MODERNA DE UNIVERSIDAD: DE LA TORRE DE MARFIL HACIA EL CAPITALISMO ACADÉMICO
Registro en:
1139-613X
2174-5374
10.5944/educXX1.22480
HZ0LF
WOS:000468531400006
Autor
Joaquin Brunner, Jose
Labrana Vargas, Julio Roberto
Ganga, Francisco
Rodriguez-Ponce, Emilio
Institución
Resumen
This article analyzes the evolution of discourses about the modern university by presenting a reflexive reading of classical and contemporary texts on the passage from a university conceived as an ivory tower to the entrepreneurial university, and the strains it creates in terms of formative principles and knowledge organization. To do so, the article begins by arguing that the university becomes part of the Enlightenment and accesses to modernity when the Faculty of Philosophy ceases to be conceptualized as the handmaiden of the Faculty of Theology (philosophia theologiae ancilla) and grows to be understood as the mistress' torchbearer, as ironically remarked by Kant. In the following decades, the new role that philosophy adopts in the division of academic labor changes the relationship of the institution with both the political and religious powers, opening the door on the road to the nation state and, further down, to the subordination of its activities to global academic capitalism. Consequently, traditional normative referents, as those proclaimed by Kant and Humboldt where universities were conceived as responsible for the evolution of modern society, lose plausibility and are subjected to the criticism of ideologies. The article concludes by examining future trends in education and research conducted in contemporary universities and by arguing that the crisis of the modern idea of the university is, in fact, an expression of its modern character that now turns against this very institution. Este artículo analiza la evolución de los discursos sobre la universidad moderna a través de una lectura reflexiva de textos clásicos y contemporáneos sobre el paso de una universidad concebida como una torre de marfil a la universidad empresarial, y las tensiones que genera en términos de principios formativos y de organización del conocimiento. . Para ello, el artículo comienza argumentando que la universidad pasa a ser parte de la Ilustración y accede a la modernidad cuando la Facultad de Filosofía deja de ser conceptualizada como la esclava de la Facultad de Teología (philosophia theologiae ancilla) y pasa a ser entendida como la abanderada de la amante, como irónicamente señaló Kant. En las décadas siguientes, el nuevo papel que adopta la filosofía en la división del trabajo académico cambia la relación de la institución con los poderes tanto político como religioso, abriendo la puerta al camino del estado nación y, más abajo, a la subordinación de sus actividades al capitalismo académico global. En consecuencia, los referentes normativos tradicionales, como los proclamados por Kant y Humboldt donde las universidades eran concebidas como responsables de la evolución de la sociedad moderna, pierden verosimilitud y quedan sujetas a la crítica de las ideologías. El artículo concluye examinando las tendencias futuras en la educación y la investigación realizadas en las universidades contemporáneas y argumentando que la crisis de la idea moderna de la universidad es, de hecho, una expresión de su carácter moderno que ahora se vuelve contra esta misma institución.