Artículo de revista
Perceived discrimination in migrant schoolchildren in Northern Chile
Discriminación percibida en escolares migrantes del norte de Chile
Registro en:
0718-4808
10.4067/S0718-48082019000200097
IR7XU
WOS:000481655600002
Autor
Caqueo-Urizar, Alejandra
Flores, Jerome
Irarrazaval, Matias
Loo, Ninoska
Paez, Jacqueline
Sepulveda, Geraldy
Institución
Resumen
Migration in Chile has transcended enormously, with education being one of the main focuses of attention in the face of transformation. The aim of this study is to describe the perceived discrimination by migrant school students from the city of Arica in the North of Chile, also analyzing the relationship between the latter and acculturation stress. 678 schoolchildren of both sexes participated between the Fourth grade to senior year at High School, with ages between 8 and 19. The Everyday Discrimination Scale (EDS) and the Acculturation Stress Source Scale (FEAC) were used. Significant differences were found in perceived discrimination between migrant and non-migrant schoolchildren with a higher score among migrants at all ages. There is also a significant relationship between perceived discrimination and acculturation stress. The results and their implications are discussed, for the improvement of public policies in the school environment. La migración en Chile ha trascendido enormemente, siendo la educación uno de los principales focos de atención de cara a la transformación. El objetivo de este estudio es describir la discriminación percibida por escolares migrantes de la ciudad de Arica en el norte de Chile, analizando además la relación entre ésta y el estrés por aculturación. Participaron 678 escolares de ambos sexos entre cuarto y último año de secundaria, con edades entre 8 y 19 años. Se utilizaron la Escala de Discriminación Cotidiana (EDS) y la Escala de Fuente de Estrés de Aculturación (FEAC). Se encontraron diferencias significativas en la discriminación percibida entre los escolares migrantes y no migrantes con mayor puntaje entre los migrantes en todas las edades. También existe una relación significativa entre la discriminación percibida y el estrés por aculturación. Se discuten los resultados y sus implicaciones, para la mejora de las políticas públicas en el ámbito escolar.