Artículo de revista
Neuroanatomical Characteristics of Asperger's Sindrome
Características neuroanatómicas del síndrome de Asperger
Registro en:
0717-9502
0717-9367
10.4067/S0717-95022017000100060
ET7HB
WOS:000400464600060
Autor
Vasquez, Belgica
del Sol, Mariano
Institución
Resumen
The asperger syndrome (AS) is a neurodevelopmental disorder that is characterized by qualitative deterioration of reciprocal social interactions and communication methods, as well as by the restriction of the repertoire of interests and activities that are perceived as stereotyped and repetitive. Actually, the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-V) decides to eliminate this subcategory and to incorporate it into a general category known as autism spectrum disorder (ASD), which has produced many debates and disagreements mainly to distinguish it or not with High Functioning Autism (HFA). One approach to address this question is the effort to understand the structural and functional neuroanatomy of ASD and AS in particular; however, this approach has led to variable outcomes, often due to differences in age, gender, subcategories and IQ of study subjects, as well as by inclusion criteria and study methodology. Based on the above-mentioned, the aim of this review was to present the current knowledge of the neuroanatomical characteristics of AS considering for this the investigations of the ASD that individualize this disorder as a diagnostic entity and differentiate it from HFA. El síndrome de asperger (SA) es un trastorno del neurodesarrollo que se caracteriza por el deterioro cualitativo de las interacciones sociales recíprocas y los métodos de comunicación, así como por la restricción del repertorio de intereses y actividades que se perciben como estereotipadas y repetitivas. De hecho, el Manual Diagnóstico y Estadístico de los Trastornos Mentales (DSM-V) decide eliminar esta subcategoría e incorporarla a una categoría general conocida como trastorno del espectro autista (TEA), lo que ha producido muchos debates y desacuerdos principalmente para distinguirlo o no. con Autismo de Alto Funcionamiento (HFA). Un enfoque para abordar esta pregunta es el esfuerzo por comprender la neuroanatomía estructural y funcional de ASD y AS en particular; sin embargo, este enfoque ha dado lugar a resultados variables, a menudo debido a las diferencias de edad, sexo, subcategorías y coeficiente intelectual de los sujetos del estudio, así como a los criterios de inclusión y la metodología del estudio. Con base en lo anterior, el objetivo de esta revisión fue presentar el conocimiento actual de las características neuroanatómicas del SA considerando para ello las investigaciones del TEA que individualizan este trastorno como entidad diagnóstica y lo diferencian de la HFA.