Artículo de revista
Multivocality as Practice of Critical Inquiry for Social Justice
La multivocalidad como práctica de indagación crítica para la justicia social
Registro en:
2160-3715
10.46743/2160-3715/2022.5507
3Q1GD
WOS:000837981000002
Autor
Cisneros, Cesar
Institución
Resumen
Multivocality has been clearly and in detail present in social science reflection since the impact of the so-called linguistic turn and nowadays it has also presence in the qualitative inquiry current discussion. To explore how multivocality can be a practice of qualitative inquiry for social justice is the goal of this contribution. It is a global picture of epistemic violence that has subjugated knowledge and practices along with executing genocides and exterminations of otherness to build societies without social, epistemic, and cognitive justice that my goal is to unveil the horizon of modern social sciences to get a better understanding of the new ways of knowledge construction committed to the emancipation of those dominant hegemonic social practices that have made possible the existence of human misery and social, epistemic, and cognitive injustices. So, I will examine the concept of multivocality within social theory to bring it into play with the social justice, epistemic violence, and epistemicide contemporary discussions. Doing so will make its current position within qualitative inquiry practices more transparent. Putting rebellious, creative, poetic, performative, and subversive imaginations into play to discover another social order is what animates me now: building a world in which many worlds exist, building a world with multivoicedness and vari-voicedness inside; many voices without hierarchies or domination or extermination between them. In this paper I will try to delve into the background of our scientific and humanistic knowledge to understand our real political commitment to emancipation, freedom, and social and epistemic justice; however, I will only concentrate on what I assume are the consequences of applying Bakhtin's concept of multivocality to qualitative research in its pursuit of social and epistemic justice. La multivocalidad ha estado clara y detalladamente presente en la reflexión de las ciencias sociales desde el impacto del llamado giro lingüístico y hoy en día también tiene presencia en la discusión actual de la indagación cualitativa. Explorar cómo la multivocalidad puede ser una práctica de investigación cualitativa para la justicia social es el objetivo de esta contribución. Es un cuadro global de violencia epistémica que ha subyugado saberes y prácticas junto con ejecutar genocidios y exterminios de la alteridad para construir sociedades sin justicia social, epistémica y cognitiva que mi objetivo es develar el horizonte de las ciencias sociales modernas para lograr una mejor comprensión. de las nuevas formas de construcción del conocimiento comprometidas con la emancipación de aquellas prácticas sociales hegemónicas dominantes que han hecho posible la existencia de miserias humanas e injusticias sociales, epistémicas y cognitivas. Por lo tanto, examinaré el concepto de multivocalidad dentro de la teoría social para ponerlo en juego con las discusiones contemporáneas sobre justicia social, violencia epistémica y epistemicidio. Hacerlo hará que su posición actual dentro de las prácticas de investigación cualitativa sea más transparente. Poner en juego imaginaciones rebeldes, creativas, poéticas, performativas y subversivas para descubrir otro orden social es lo que me anima ahora: construir un mundo en el que existan muchos mundos, construir un mundo con multivoz y varivoz por dentro; muchas voces sin jerarquías ni dominación ni exterminio entre ellas. En este trabajo intentaré ahondar en el trasfondo de nuestro conocimiento científico y humanístico para comprender nuestro compromiso político real con la emancipación, la libertad y la justicia social y epistémica; sin embargo, solo me concentraré en lo que asumo son las consecuencias de aplicar el concepto de multivocalidad de Bajtín a la investigación cualitativa en su búsqueda de la justicia social y epistémica.