Artículo de revista
University rankings and influence on performance: Comparing perspectives in Chile and Venezuela
Rankings universitarios e influencia en el desempeño: Comparando perspectivas en Chile y Venezuela
Registro en:
1390-6291
1390-8618
10.17163/ret.n24.2022.01
5C1PT
WOS:000864039600001
Autor
Ganga-Contreras, Francisco
Suarez-Amaya, Wendolin
Valderrama-Hidalgo, Claudia
Salazar-Botello, Carlos
Institución
Resumen
university rankings are currently considered a measure of comparison and positioning between institutions, therefore, their study arouses considerable interest. The main objective of this research is to comparatively analyze the perception that experts from universities in Chile and Venezuela have regarding nine dimensions and four context variables that use university rankings, and how they perceive their influence on institutional performance. The methodology consists of the statistical analysis of a survey applied to 189 officials of various positions from higher education institutions, of which the 41,2% correspond to Venezuela and 58,8% to Chile, who make up a total of 33 institutions between both countries. The results reveal that, in general, there are no significant differences in the identified context dimensions and variables, with the excep-tion of the internationalization dimension from the perspective of comparison between countries; secondly, infrastructure from the perspective of the public and private spheres. Regarding the context variables, territoriality turned out to be the most significant in relation to the condition of seniority in the institution. It is concluded that these three identified aspects constitute critical success factors to be promoted in the strategic plans of the institutions, in accordance with the particular conditions of each institution. Los rankings universitarios son considerados en la actualidad una medida de comparación y posicionamiento entre instituciones, por lo que su estudio despierta un considerable interés. El objetivo principal de esta investigación es analizar comparativamente la percepción que tienen expertos de universidades de Chile y Venezuela sobre nueve dimensiones y cuatro variables de contexto que utilizan los rankings universitarios, y cómo perciben su influencia en el desempeño institucional. La metodología consiste en el análisis estadístico de una encuesta aplicada a 189 funcionarios de diversos cargos de instituciones de educación superior, de los cuales el 41,2% corresponde a Venezuela y el 58,8% a Chile, quienes conforman un total de 33 instituciones entre ambas. países. Los resultados revelan que, en general, no existen diferencias significativas en las dimensiones y variables de contexto identificadas, con excepción de la dimensión internacionalización desde la perspectiva de la comparación entre países; en segundo lugar, la infraestructura desde la perspectiva de los ámbitos público y privado. En cuanto a las variables de contexto, la territorialidad resultó ser la más significativa en relación a la condición de antigüedad en la institución. Se concluye que estos tres aspectos identificados constituyen factores críticos de éxito a ser promovidos en los planes estratégicos de las instituciones, de acuerdo con las condiciones particulares de cada institución.