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Gabriela Mistral in the vasconcelista educational reform: Agrarianism, new schools and Mexican revolution, 1920-1952
Gabriela Mistral en la reforma educativa vasconcelista: Agrarismo, escuelas nuevas y revolución mexicana, 1920-1952
Autor
Moraga Valle, Fabio
Institución
Resumen
In 1922, Gabriela Mistral was invited by José Vasconcelos, the Mexican Minister of Education, to participate in the educational reform that the country was undertaking after ten years of civil war. For the Chilean poet and teacher, these two years of intense propaganda, educational and creative work changed the course of her life forever. She was a convinced participant in the agrarian trend of the so-called "New School or School for Action". She participated in the drafting of the Cultural Missions Law and traveled in luxurious cars and trains, as well as on muleback and on foot, to bring the good cultural news to the most remote places in Mexico. Although the echoes of her influence still reverberate in Mexican society, the value of her contribution to education is still virtually unknown to other countries, and the international influence and theoretical and political depth of her actions are even more imperceptible. Without exhausting the subject, the article analyzes Mistralian's educational path, the concrete application of the most innovative educational theories, her relationship with Mexican intellectuals and politicians over forty years, and the unexpected international influence that her work as an educator has had. En 1922 Gabriela Mistral fue invitada por José Vasconcelos, el ministro de educación de México, a colaborar en la reforma educativa que ese país impulsaba luego de 10 años de guerra civil. Para la poetiza y profesora chilena esos dos años de profusa labor propagandista, educativa y creadora, cambiaron para siempre el derrotero de su vida. Fue una convencida partícipe de la tendencia agrarista de la llamada “escuela nueva o de la acción”. Colaboró con la redacción de la ley de Misiones Culturales, anduvo en lujosos autos y en tren, pero también a lomo de mula y a pie para llevar la buena nueva cultural a los más recónditos pueblos de México. Aunque los ecos de su influencia aun resuenan en la sociedad mexicana, para otros países, la valoración de su aporte a la educación aún es prácticamente desconocida, más imperceptible aún es la influencia internacional y la profundidad teórica y política que tuvo su accionar. Sin agotar el tema, el artículo analiza el derrotero educativo mistraliano, la aplicación concreta de las más novedosas teorías educativas, su relación con los intelectuales y políticos mexicanos a lo largo de cuarenta años y la insospechada influencia internacional que tuvo su trabajo como educadora.