Trabajo de grado - Pregrado
D'URBAN, marca de vestuario urbano femenino. Construyendo una nueva mirada de la feminidad
Autor
Murcia Bahamón, Daniela
Institución
Resumen
This project consisted in the creation of a female urban brand, which seeks to create another concept and a different view of femininity, building a meaning of what a female woman is. Adopting urban fashion as an axis for the brand's proposal, details, and silhouettes were added as a differential factor in our designs. We wanted to validate the concept of the brand borned from previous semesters, through a problem approach that was enriched by the investigation of current and future socially and fashion industry trends, , focusing on the target market of the brand. Hence the question that encompasses the project: "How to bring a new look of femininity in an urban clothing brand?"; will be answered in the different stages through the proposed methodology, which initially consisted of observing the target audience and conducting surveys to obtain qualitative rather than quantitative information. In addition, design ideas were generated to be evaluated and fed back by a sample of the target market in terms of concept, identity and design impact. The design and production determinants and requirements were created, and subsequently our first capsule collection was launched in which a new urban femininity is highlighted.
It was also important for the project to create marketing strategies for the brand, as it is an enterprise that requires evidence of how we will launch it to the market, how and what tools or resources are needed. In this sense, we created our social networks that reflect all the work carried out throughout the project, demonstrating that it was a solid process that allowed expressing a new feminine look of women with urban lifestyle. Este proyecto consistió en la creación de una marca urbana femenina, que busca crear otro concepto y otra mirada mirada de la feminidad construyendo así un significado de lo qué es una mujer femenina. Adoptando la moda urbana como eje para las propuestas de la marca, se añaden detalles, siluetas y apliques como factor diferencial en los diseños. Quisimos validar el concepto de la marca que nació desde semestres anteriores, a través de un planteamiento problema que se enriqueció de la investigación de tendencias actuales y futuras, a nivel social y de la industria de la moda, teniendo como foco el público al que se dirige la marca. De ahí nace la pregunta que engloba el proyecto: ¿Cómo aportar una nueva mirada de la feminidad en una marca de vestuario urbano? su respuesta se reflejará en las diferentes etapas por medio de la metodología propuesta, que consistió inicialmente en observar de primera mano el público objetivo y realizar encuestas para obtener una información cualitativa más que cuantitativa.
Además se generaron ideas de diseño para ser evaluadas y retroalimentadas por una muestra del mercado objetivo en términos de concepto, identidad e impacto del diseño. Por medio de lo anterior, se crearon los determinantes y requerimientos de diseño y producción, y posteriormente nuestra primera colección cápsula en la que se resalta una nueva feminidad urbana. Universidad de San Buenaventura - Cali