es | en | pt | fr
    • Presentación
    • Países
    • Instituciones
    • Participa
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
        Ver ítem 
        •   Inicio
        • Colombia
        • Universidades
        • Universidad Santo Tomás (Colombia)
        • Ver ítem
        •   Inicio
        • Colombia
        • Universidades
        • Universidad Santo Tomás (Colombia)
        • Ver ítem

        Modelo predictivo de la mortalidad académica del programa de Ingeniería de Sistemas de la USTA Seccional Tunja basado en técnicas de Machine Learning

        Fecha
        2023-07-25
        Registro en:
        Mendoza Santamaría, J. V. (2023). Modelo predictivo de la mortalidad académica del programa de Ingeniería de Sistemas de la USTA Seccional Tunja basado en técnicas de Machine Learning. Universidad Santo Tomás.
        http://hdl.handle.net/11634/51470
        reponame:Repositorio Institucional Universidad Santo Tomás
        instname:Universidad Santo Tomás
        repourl:https://repository.usta.edu.co
        https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8679476
        Autor
        Mendoza Santamaría, Juana Valentina
        Institución
        • Universidad Santo Tomás (Colombia)
        Resumen
        The project's aim was to develop a predictive model using machine learning techniques, which allowed identifying cases of academic mortality that may lead to student dropout in the computer science program. The work began with a bibliometric analysis to gather data from research that has implemented machine learning in the study of academic dropout. Additionally, inquiries were made about the machine learning techniques that best fit the subject and international experiences. Subsequently, the dataset was consolidated based on the academic information of computer science students from 2018-1 to 2021-2. Afterwards, feature engineering was applied to determine which ones were the most relevant for a dropout predictor. In this way, the machine learning model for predicting students in the computer science program at the university was determined. This process was conducted by comparing performance indices using different machine learning algorithms with the previously collected information. Thereafter, the model was validated using the cross-validation technique. Finally, a dashboard was deployed, showing the factors that influence student academic dropout and the predictions of dropout risk in students.
        Materias

        Mostrar el registro completo del ítem


        Red de Repositorios Latinoamericanos
        + de 8.000.000 publicaciones disponibles
        500 instituciones participantes
        Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
        Universidad de Chile
        Ingreso Administradores
        Colecciones destacadas
        • Tesis latinoamericanas
        • Tesis argentinas
        • Tesis chilenas
        • Tesis peruanas
        Nuevas incorporaciones
        • Argentina
        • Brasil
        • Colombia
        • México
        Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
        Universidad de Chile
        Red de Repositorios Latinoamericanos | 2006-2018
         

        EXPLORAR POR

        Instituciones
        Fecha2011 - 20202001 - 20101951 - 20001901 - 19501800 - 1900

        Explorar en Red de Repositorios

        Países >
        Tipo de documento >
        Fecha de publicación >
        Instituciones >

        Red de Repositorios Latinoamericanos
        + de 8.000.000 publicaciones disponibles
        500 instituciones participantes
        Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
        Universidad de Chile
        Ingreso Administradores
        Colecciones destacadas
        • Tesis latinoamericanas
        • Tesis argentinas
        • Tesis chilenas
        • Tesis peruanas
        Nuevas incorporaciones
        • Argentina
        • Brasil
        • Colombia
        • México
        Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
        Universidad de Chile
        Red de Repositorios Latinoamericanos | 2006-2018