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Sistematization of psychopedagogical theories and technologies of metacognition in the teaching-learning process: keys for practice
Sistematización de teorías y tecnologías psicopedagógicas de metacognición en el proceso de enseñanza-aprendizaje: claves para la práctica
Autor
Senra Pérez, Nielvis de la Caridad
López Rodríguez del Rey, María Magdalena
Resumen
In order to assess the relevance of metacognition as a psychological process that affects student learning throughout, and for life, the present study is carried out. The methodology of systematization of the most influential theories and practices in the Cuban educational context was assumed, which allowed identifying the regularities and trends that characterize the synergy between these categories. The revision of different positions of Psychology and Pedagogy is explicitly proposed, such as: Humanism, Cognitivism and the Historical-Cultural position to carry out the systematization around the theoretical-methodological understanding and the formulation of strategies of formation of metacognition. Constructivism and the Historical-Cultural approach stand out, as they are the conceptions that contribute the most stimulation resources to metacognition technologies from this context. The critical analysis concludes the need to propose a holistic and developing conception of learning that takes up the positive aspects of universal psychological knowledge, although the work does not represent the complete systematization of assumptions and technologies of metacognition, and is integrated into a conception of education and developing. Con el propósito de valorar la relevancia de la metacognición como proceso psicológico que incide en el aprendizaje de los estudiantes a lo largo de, y para toda la vida, se realiza el presente estudio. Se asumió la metodología de sistematización de las teorías y las prácticas psicopedagógicas más influyentes en el contexto educacional cubano, lo cual permitió identificar las regularidades y tendencias que caracterizan la sinergia entre estas categorías. Se plantea de manera explícita la revisión de distintas posturas de la Psicología y Pedagogía, como son: el humanismo, el cognitivismo y la postura histórico cultural para llevar a cabo la sistematización en torno a la comprensión teórico-metodológica y la formulación de estrategias de formación de la metacognición. Se destacan el constructivismo y el enfoque histórico cultural, que son las concepciones que más recursos de estimulación aportan a las tecnologías de metacognición desde este contexto. Del análisis crítico se concluye la necesidad de proponer una concepción holística y desarrolladora del aprendizaje que retome los aspectos positivos del conocimiento psicológico universal, aunque el trabajo no represente la completa sistematización de supuestos y tecnologías de la metacognición; y, se integre a una concepción de educación y desarrollo.