info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
Hegemonic representations and dissident voices. Discourses on indigenous people in Chile (1830-1860)
Representaciones hegemónicas y voces disidentes. Los discursos sobre los indígenas en Chile (1830-1860)
Autor
Gallardo Porras, Viviana Ximena
Institución
Resumen
This research describes and analyzes the process of conformation of the various discourses enunciated about the indigenous population in Chile, especially the one that was located in the territory of Araucanía, within the framework of the challenge faced by Chilean society in the first republican decades. , to build a social representation of indigenous people. It identifies not only the hegemonic representation, the stereotype, which is installed and established as an official voice, but also those enunciations that were disqualified, that were considered incompetent and that were relegated or left aside.
I propose as a hypothesis that the discourse on the Indians during the first half of the 19th century was constituted in a strategy of domination, imposition and double control: towards the indigenous people, in the first place, who are represented, they are described, it is spoken for them; and, secondly, towards the same society that produces these discourses, on which it is sought to impose an authority of ideas and values that allow it to be governed. Esta investigación describe y analiza el proceso de conformación de los diversos discursos enunciados sobre la población indígena en Chile, en especial de aquella que se situaba en el territorio de la Araucanía, en el marco del desafío que enfrentaba la sociedad chilena de las primeras décadas republicanas, para construir una representación social sobre los indígenas. Se identifica no solo la representación hegemónica, el estereotipo, que se instala y fija como voz oficial, sino también aquellas enunciaciones que fueron descalificadas, que se consideraron incompetentes y que fueron relegadas o dejadas de lado.
Planteo como hipótesis que el discurso sobre los indios durante la primera mitad del siglo XIX, se constituyó en una estrategia de dominación, de imposición y doble control: hacia los indígenas, en primer lugar, a los cuales se los representa, se los describe, se habla por ellos; y, en segundo lugar, hacia la misma sociedad productora de esos discursos, sobre la cual se busca imponer una autoridad de ideas y valores que permitan regirla.