info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
The actions executed by the principals of two publics schools in Chile and their relationship with the identity of the school establishment in contexts of school vulnerability and educational competence
Acciones que ejecutan los directores de dos escuelas municipales de maipú y su relación con la identidad del establecimiento escolar en contextos de alta vulnerabildad escolar y competencia educativa
Autor
Contreras-Reyes, Claudio Arturo
Institución
Resumen
This study aims to generate a reading of school spaces from the perceptions of the protagonists (Moscovici, 1961; Jodolet, 1989). For this reason, the main objective of this research was to analyze the actions and tensions that, according to the opinion of the directors of municipal schools, favor and hinder the formation of an identity that allows the municipal school establishment to become a quality educational offer in local educational contexts. Considering contextual views, the methodological approach was qualitative and instrumental "case study" type (Stake 2005). The analysis was carried out through the “Semantic Structural Analysis” (Greimas, 1996; Canales, 2006) to the speeches of two directors of municipal school establishments of the Education Corporation of the Maipú (CODEDUC). The results of the study confirm, firstly, that identity emerges discursively from the four dimensions that compose it, that is, when the directors define their school socially, their story is organized according to the Relationship of the Establishment with the Environment; Relationship of the Establishment with Time (past, present, future); Educational role and The establishment as a Place of Daily Life (Drealants, Van Ouytsel and Maroy, 2004). Second, the actions enunciated by the principals aimed at strengthening the identity of the school depend on the readings that each one generates regarding the internal elements of the school and the organizational environment (Hatch and Cunliffe, 2009). Consequently, the imbalances between culture and the possibility of managing image are those that constitute the main obstacles to strengthening (Hatch and Schultz, 2002). That is, it is the types of strategies and management models to deal with the environment from which principals act, which hinder or facilitate the construction of an identity that allows them to differentiate themselves from the rest of the schools and legitimize themselves in the educational context. local (Powell et DiMaggio, 1991). Therefore, both directors operate according to legitimate categories of being and acting (Dubar, 2002), thus defining "correct" identity types, which in one way or another, will influence the processes of construction of their identities through actions on both the cognitive and organizational levels (Draelants and Dumay, 2005). Este estudio pretende generar una lectura de los espacios escolares desde las percepciones de los protagonistas (Moscovici, 1961; Jodolet, 1989). Por esta razón el objetivo principal de esta investigación fue analizar las acciones y tensiones que según la opinión de los directores de escuelas municipales, favorecen y obstaculizan la conformación de una identidad que permita que el establecimiento escolar municipal pueda convertirse en una oferta educativa de calidad en los contextos educativos locales. Considerando las miradas contextuales, el enfoque metodológico fue cualitativo y de tipo “estudio de caso” instrumental (Stake 2005). El análisis se realizó a través del “Análisis Estructural Semántico” (Greimas, 1996; Canales, 2006) a los discursos de dos directores de establecimientos escolares municipales de la Corporación de Educación de la comuna de Maipú (CODEDUC). Los resultados del estudio confirman, en primer lugar, que la identidad emerge discursivamente desde las cuatro dimensiones que la componen, es decir, cuando los directores definen socialmente su escuela, su relato se organiza en función de la Relación del Establecimiento con el Entorno; Relación del Establecimiento con el Tiempo (pasado, presente, futuro); Rol educativo y El establecimiento como Lugar de Vida Cotidiana (Drealants, Van Ouytsel y Maroy, 2004). En segundo lugar, las acciones que enuncian los directores tendientes a fortalecer la identidad de las escuela, dependen de las lecturas que cada uno genera respecto a los elementos internos de la escuela y del entorno organizacional (Hatch y Cunliffe, 2009). Por consiguiente, los desequilibrios entre la cultura y la posibilidad de gestionar la imagen son aquellos que se constituyen como principales obstaculizadores de fortalecimiento (Hatch y Schultz, 2002). Es decir, son los tipos de estrategias y los modelos de gestión para hacer frente al entorno desde los cuales los directores actúan, los que obstaculizan o facilitan la construcción de una identidad que permita diferenciarse del resto de los establecimientos escolares y legitimarse en el contexto educativo local (Powell et DiMaggio, 1991). Por lo tanto, ambos directores operan en función de categorías legítimas de ser y de actuar (Dubar, 2002), definiendo de esta forma, tipos identitarios “correctos”, que de una u otra manera, van a influenciar en los procesos de construcción de sus identidades a través de acciones tanto en el plano cognitivo como organizacional (Draelants y Dumay, 2005).