Article
Análisis de la propuesta “Educa Radio” como recurso didáctico para los docentes de la educación básica elemental
Analysis of the "EducaRadio" proposal as a teaching resource for teachers of basic elementary education
Registro en:
2477-9024
Autor
Älvarez Cedeño, Eilin Nicole
Rodas Soto, Betty Isabel
Institución
Resumen
The native radio of orality, in the convergence of multimedia languages and hypertextuality continues in the journey of educating, informing and entertaining. The radio mean is conceived as an important educational agent; nevertheless, there is a marked tendency to consider the mass media and with them the radio as a distracting instrument and media manipulation. In the Ecuadorian social context and in many other countries in Latin America, actions have been undertaken so that the media can develop educational content that favors formal and informal learning processes. In the Ecuadorian case, it is mainly due to the implementation of laws and regulations in the field of communication. From this handle the present study analyzes the proposal of “Educa Radio”, strip destined to fulfill with the stipulated on article 74 of the Organic Law of Communication, with respect to the denominated educational hour in audio-visual means. The research is addressed from the duality that exists between communication and education, considering the theoretical and practical component of these disciplinary areas to recognize the strength of “Educa radio”, as a didactic resource for teachers specifically at the elementary level of basic education. La radio nativa de la oralidad, en la convergencia de lenguajes multimediales ehipertextualidad continúa en la travesía de educar, informar y divertir.El medio radiofónico se lo concibe como un importante agente educativo; sin embargo, existe una marcada tendencia en considerara los medios masivos y con estos a la radio como instrumentos distractores y de manipulación mediática. En el contexto ecuatoriano y de muchos otros países de América latina, se han emprendido acciones para que los medios desarrollen contenidos educativos que favorezcan en los procesos de aprendizajes formales e informales. En el caso ecuatoriano se debe principalmente ala implementación de leyes y reglamentos en el ámbito de la comunicación. Desde este así deroel presente estudio analizala propuesta de Educa Radio,franja destinada cumplir con lo estipulado en el artículo 74 de la Ley Orgánica de Comunicación, respecto a la denominada hora educativa en medios audiovisuales. La investigación se aborda desde la dualidad que existe entre la comunicación y la educación, considerando el componente teórico y práctico de estas áreas disciplinares para reconocer el potencial de Educa radio,como un recurso didáctico para los docentes específicamente en el nivel de educación básica elemental.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Transformaciones y aprendizajes de las radios comunitarias en España: hacia un modelo de radio inclusiva
García García, Javier (Universidad del Rosario / Universidad de Los Andes / Universidad Complutense de Madrid, 2017)The history of the community radio runs parallel to the development of the Spanish democracy. These radio stations were pioneers and they advanced ways of communication and citizen participation that now, with the Internet, ...