Strategies for the teaching of physical education in search of educational quality
Estrategias para la enseñanza de la educación física en búsqueda de la calidad educativa
dc.creator | Campo Peña, Antonio | |
dc.creator | Campo Peña, Eusebio | |
dc.creator | Coba Vides, José | |
dc.creator | Acevedo-Merlano, Alvaro | |
dc.date | 2020-04-01 | |
dc.date.accessioned | 2023-08-07T19:49:24Z | |
dc.date.available | 2023-08-07T19:49:24Z | |
dc.identifier | https://revistasnicaragua.cnu.edu.ni/index.php/RCientifica/article/view/6083 | |
dc.identifier | 10.5377/farem.v0i33.9606 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/7935928 | |
dc.description | This article proposes teaching strategies of Physical Education in Primary Basic institutions of the department of the Atlantic, in order to promote educational quality. Consequently, the research is based on a quantitative paradigm and it is of a projective type; it follows a non-experimental, transectional and univariable design. It determines a population made up of teachers of Basic Primary Education who teach Physical Education in the official educational institutions of the department of Atlántico, Colombia; with a sample of 30 teachers. As for the techniques implemented, a survey is used that covers these dimensions: teaching suitability; didactic curricular aspects; teaching and learning educational strategies, and fundamental conditions for teaching. In this regard, the results show that the main weaknesses are found in the dimensions of teaching suitability, curricular aspects, and educational strategies. In short, teachers recognize that their specific training in the area of Physical Education is a weakness. | en-US |
dc.description | Este artículo propone estrategias de enseñanza de la Educación Física en instituciones de Básica Primaria del departamento del Atlántico, Colombia en aras de propiciar calidad educativa. En consecuencia, la investigación se fundamenta en el paradigma cuantitativo y es de tipo proyectiva; sigue un diseño no experimental, transeccional y univariable. Determina una población conformada por docentes de Educación Básica Primaria que imparten Educación física en las instituciones educativas oficiales del departamento del Atlántico; con una muestra de 30 docentes. En cuanto a las técnicas implementadas se utiliza una encuesta que cobija estas dimensiones: idoneidad docente; didáctica; aspectos curriculares; estrategias educativas de enseñanza y aprendizaje y condiciones fundamentales para la enseñanza. Al respecto, los resultados muestran que las principales debilidades se encuentran en las dimensiones de idoneidad docente, aspectos curriculares y estrategias educativas. En síntesis, los docentes reconocen que su formación específica en el área de Educación Física es una debilidad. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | text/html | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad Regional Multidisciplinaria de Estelí. FAREM-Estelí/UNAN-Managua | es-ES |
dc.relation | https://revistasnicaragua.cnu.edu.ni/index.php/RCientifica/article/view/6083/7151 | |
dc.relation | https://revistasnicaragua.cnu.edu.ni/index.php/RCientifica/article/view/6083/7152 | |
dc.rights | Derechos de autor 2020 Revista Científica de FAREM-Estelí | es-ES |
dc.source | Revista Científica de FAREM - Estelí; Núm. 33 (2020); 23-34 | es-ES |
dc.source | 2305-5790 | |
dc.title | Strategies for the teaching of physical education in search of educational quality | en-US |
dc.title | Estrategias para la enseñanza de la educación física en búsqueda de la calidad educativa | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |