info:eu-repo/semantics/article
Personal development alternatives for "Envejecimiento Feliz" group, Orosi community
Alternativas de desarrollo personal para el grupo "Envejecimiento Feliz", comunidad de Orosi
Autor
Duarte Tencio, Tatiana
Institución
Resumen
In this article, the discoveries of a qualitative study performed with 22 elderly persons that belong to the group “Joyful Aging” of the community of Orosi, Cartago, are described. The objective of this investigation was to establish alternatives for personal developing and leisure activities for this group of people. The recompilation of information was completed by means of active observation and semi-structured interviews, as well as prepared group activities. The project included educational sessions based on requested topics by elderly persons, leisure activi- ties and handicrafts. Participative techniques, such as: readings, group discussions and forums, among others, were used. Among the resulting conclusions, the taking over of the project and commitment of the participants who instead of being just simple receptors became program creators, were highlighted. The elderly persons decided and analyzed for themselves the existent group necessities as well as their possibilities. The results show that the group process that was generated produced taking over and raised new interests in every participant. This, at the same time, improved the commitment and productivity of the group itself. Este artículo describe los hallazgos de un estudio cualitativo realizado con 22 personas adultas mayores pertenecientes al grupo "Envejecimiento Feliz", de la comunidad de Orosi, provincia de Cartago. El objetivo de la investigación es establecer alternativas de desarrollo personal y de esparcimiento para las personas de ese grupo. La recopilación de la información se hizo por medio de la observación participante y los datos obtenidos en las entrevistas semiestructuradas, así como en las actividades grupales realizadas. El proyecto consta de sesiones educativas basadas en los temas solicitados por las personas adultas mayores, actividades recreativas y manualidades. Se utilizan técnicas participativas: lecturas, discusiones de grupo y conversatorios, entre otros. Entre los resultados obtenidos destaca la apropiación y el compromiso de los participantes con el proyecto, quienes pasan de ser simples receptores a creadores del programa. Ellos mismos deciden y analizan las necesidades reales del grupo así como sus posibilidades. Los resultados demuestran que el proceso grupal que se genera produce empoderamiento y despierta nuevos intereses en cada una de las personas participantes. Esto, a su vez, mejora el compromiso y la productividad del grupo como tal.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Personal Agency Scale in higher education: design and measurement: personal agency scale
Maytorena Noriega, María de los Angeles -
BODY IMAGE OF PERSONAL TRAINER RELATED TO PROFESSIONAL CREDIBILITY
Dantas Rodrigues, André Wagner; Oliota-Ribeiro, Leandro Sávio; Aires Porto Ferreira, Enneo Arthur; Lima Neto, João Ferreira; Rivera, Giovani Amado