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Delayed feedback, regulatory fit and goal framing effects on tax compliance: An exploratory study
Efectos de la retroalimentación retardada, el ajuste regulatorio y la orientación del mensaje sobre el cumplimiento tributario: un estudio exploratorio
Registro en:
10.15517/rce.v40i2.42119
Autor
Mora-Esquivel, Ronald
Solís, Martín
Arzadun, Paula
Institución
Resumen
This research shows the main effects of three variables on tax compliance. Specifically, a) the goal framing message (positive or negative message) about tax compliance importance addressed to taxpayers, b) the prevention and promotion orientation of the taxpayers and, c) the audit delayed feedback. We combine these variables at the laboratory experiment because they have been underestimated in the research of tax compliance decisions. In addition, this research analyzes whether the effect of the message framing on tax compliance changes according to the promotion or prevention orientation of the taxpayers, and the delayed feedback. A total of 186 undergraduate students from engineering and business administration programs took part in an experiment to explore those effects. Results show: a) that the negative frame has a positive significant effect on tax compliance; b) a significant effect of the interaction between negative frame and promotion focus. When there is a low promotion focus, the best option is not to apply a negative frame; c) that, as time goes by, the effect of delayed feedback increases. Esta investigación muestra los principales efectos de tres variables sobre el cumplimiento tributario. Específicamente: a) la orientación del mensaje (mensaje positivo o negativo) dirigido a los contribuyentes sobre la importancia del cumplimiento tributario: b) la orientación a la prevención y promoción de los contribuyentes y finalmente c) la retroalimentación rezagada de la auditoría. Estas variables se plasmaron en un experimento de laboratorio porque han sido subestimadas en las investigaciones sobre las decisiones de cumplimiento tributario. Aunado a lo anterior, esta investigación analiza si el efecto de la orientación del mensaje sobre el cumplimiento tributario cambia según la orientación de promoción o prevención de los contribuyentes, y la retroalimentación retardada. Un total de 186 estudiantes de pregrado de carreras de ingeniería y administración de empresas participaron en un experimento para explorar esos efectos. Los resultados muestran que: a) el mensaje con orientación negativa tiene un efecto estadísticamente significativo y positivo sobre el cumplimiento tributario; b) un efecto significativo de la interacción entre la orientación negativa del mensaje y el enfoque de promoción. Cuando hay un enfoque de promoción bajo, la mejor opción es no aplicar un mensaje negativo; c) a medida que pasa el tiempo, aumenta el efecto de la retroalimentación rezagada.