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Between Judaism and Freemasonry: The Dual Interpretation of David Rosenberg’s Kabbalistic Lithograph, Aperçu de l’Origine du Culte Hébraïque (1841)
Entre el judaísmo y la masonería: La doble interpretación de la litografía cabalística de David Rosenberg, Aperçu de l’Origine du Culte Hébraïque (1841)
Registro en:
10.15517/rehmlac.v15i1.52767
Autor
Arteaga Arias, Amanda
Lanchidi, Peter
Institución
Resumen
This article addresses a highly detailed and complex lithograph with the title Aperçu de l’Origine du Culte Hébraïque (“An Overview of the Origin of Hebrew Worship”), which was designed and executed in Paris in 1841 by a Hungarian rabbi, David Rosenberg. It explains the Kabbalistic meaning of the lithograph and its application to Freemasonry. Rosenberg’s endeavour will be analysed within the wider Masonic historical context. The probable reasons behind the reinterpretation of the lithograph from a Judaic into a Masonic work will be explored, thus also including Rosenberg’s possible personal motives. El artículo aborda una litografía muy detallada y compleja con el título Aperçu de l’Origine du Culte Hébraïque “(Una aproximación al origen del culto hebreo)”, que fue diseñada y ejecutada en París en 1841 por un rabino húngaro, David Rosenberg. El artículo explica el significado cabalístico de la litografía y su aplicación a la masonería. El esfuerzo de Rosenberg será analizado dentro del contexto histórico masónico más amplio. Se explorarán las razones probables detrás de la reinterpretación de la litografía de una obra judaica a una masónica, incluidos los posibles motivos personales de Rosenberg.