es | en | pt | fr
    • Presentación
    • Países
    • Instituciones
    • Participa
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
        Ver ítem 
        •   Inicio
        • México
        • Universidades
        • Universidad de Sonora (México)
        • Ver ítem
        •   Inicio
        • México
        • Universidades
        • Universidad de Sonora (México)
        • Ver ítem

        Teachers reports of plannig and the use of tablets in kindergarten : Teachers reports of plannig and the use of tablets in kindergarten

        Reportes docentes de la planeación y uso de tabletas en preescolar : Teachers reports of plannig and the use of tablets in kindergarten

        Registro en:
        https://estudioslambda.unison.mx/index.php/estudioslambda/article/view/92
        10.36799/el.v4i2.92
        http://www.repositorioinstitucional.uson.mx/handle/unison/5769
        https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/7544420
        Autor
        Hernández y Hernández, Denise
        López Flores, María Paulet
        Rodríguez Hernández, Blanca Araceli
        Institución
        • Universidad de Sonora (México)
        Resumen
        The technological development creates new forms of production, transmission, and information reception, that is to say that new contexts have emerged for new social purposes (Cassany, 2008). In this sense, in the official documents in the Mexican educational context, one of the main purposes is that every student should develop skills and abilities through the use of Information and Communication Technologies (ICT), taking into consideration their educational level and the available technological equipment (SPE, 2011). With the objective to generate evidence that shows teaching digital resources skills in kindergarten (close to the suburbs of Xalapa, Veracruz), through the project EDUCACION Mobile. Habilidades digitales para una educación de calidad, in coordination with the Secretariat of Public Education (SEP in Spanish). A qualitative study with ethnographic techniques was carried out for the collection of information. Observations in classroom and semi-structured interviews were also done. In addition to the exploration of the operational effectiveness of the EDUCACION Mobile en Veracruz project. The results allow us to reflect on the activities carried out in classrooms with the ICT, the curricular objectives, the teachers' position in front of the ICT, children participation and the dynamic roles.
         
        El desarrollo tecnológico genera nuevas formas de producción, transmisión y recepción de información, es decir, han surgido nuevos contextos para los nuevos propósitos sociales (Cassany, 2008). En este sentido, en los documentos oficiales dentro del contexto educativo mexicano, uno de los objetivos principales es que cada estudiante desarrolle habilidades y competencias con el uso de las Tecnologías de Información y Comunicación (TIC), tomando en cuenta su nivel educativo y el equipamiento tecnológico (SEP, 2011). Con el objetivo de generar descripciones que muestren prácticas docentes con el uso de recursos digitales en un preescolar (cerca de la periferia de la ciudad de Xalapa, Veracruz) a través del proyecto Educación Mobile. Habilidades Digitales para una Educación de Calidad, coordinado por la Secretaría de Educación Pública (SEP), se realizó un estudio cualitativo con el uso de técnicas etnográficas para la recolección de la información, se hicieron observaciones en aula y entrevistas semiestructuradas, además se exploró la dinámica de operatividad del Proyecto Educación Mobile Veracruz.[1] Los resultados permiten reflexionar sobre las actividades que se desarrollan en el aula con las TIC, los objetivos curriculares, el posicionamiento de las docentes frente al uso de las TIC, la participación de los niños, y la dinámica de roles.   [1] En el presente documento mostramos los resultados parciales de una investigación titulada “Prácticas letradas digitales en una escuela de preescolar dentro del programa Educación Mobile Veracruz”, realizado en la Universidad Veracruzana.
         
        Materias
        TIC
        prácticas escolares
        planeación docente
        preescolar
        ICT
        teacher’s practices
        teachers' planning
        Kindergarten

        Mostrar el registro completo del ítem

        Ítems relacionados

        Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.

        • Report on mathematics teacher preparation in Ecuador 

          Rivadeneira Loor, Fredy Yunior; Trelles Zambrano, Cesar Augusto; Calle Palomeque, Carmen Eulalia (Springer International Publishing, 2018)
          The present volume is the third in the series of reports of the Capacity and Networking Project (CANP) of the International Commission on Mathematical Instruction (ICMI). It is the outcome of the intensive work that was ...
        • The impact of a mentoring programme on novice teachers 

          Foster, Glen (2012-03-14)
        • Defining content for field-based coursework: Contrasting the perspectives of secondary preservice teachers and their teacher preparation curricula 

          Montecinos, Carmen; Walker, Horacio; Rittershaussen, Sylvia; Nunez, Claudio; Contreras, Ines; Cristina Solis, Maria (PERGAMON-ELSEVIER SCIENCE LTD, 2011)
          The current study examined changes and continuities in how 11 secondary teacher preparation programs and 743 preservice teachers conceptualized the content and sequence of field-based teacher preparation. Although curricula ...

        Red de Repositorios Latinoamericanos
        + de 8.000.000 publicaciones disponibles
        500 instituciones participantes
        Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
        Universidad de Chile
        Ingreso Administradores
        Colecciones destacadas
        • Tesis latinoamericanas
        • Tesis argentinas
        • Tesis chilenas
        • Tesis peruanas
        Nuevas incorporaciones
        • Argentina
        • Brasil
        • Colombia
        • México
        Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
        Universidad de Chile
        Red de Repositorios Latinoamericanos | 2006-2018
         

        EXPLORAR POR

        Instituciones
        Fecha2011 - 20202001 - 20101951 - 20001901 - 19501800 - 1900

        Explorar en Red de Repositorios

        Países >
        Tipo de documento >
        Fecha de publicación >
        Instituciones >

        Red de Repositorios Latinoamericanos
        + de 8.000.000 publicaciones disponibles
        500 instituciones participantes
        Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
        Universidad de Chile
        Ingreso Administradores
        Colecciones destacadas
        • Tesis latinoamericanas
        • Tesis argentinas
        • Tesis chilenas
        • Tesis peruanas
        Nuevas incorporaciones
        • Argentina
        • Brasil
        • Colombia
        • México
        Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB)
        Universidad de Chile
        Red de Repositorios Latinoamericanos | 2006-2018